Stavební povolení platí od poloviny ledna. Předpokládaná cena areálu je 80 milionů korun a zahrnuje i rekonstrukci části ulice Mostecká.

Soutěž firem skončí v březnu a zahájení stavby se očekává už v květnu. Pokud město získá dotaci od EU, terminál musí dokončit do června 2021. Práce si vyžádají dočasná omezení dopravy. Vyplývá to ze zadávací dokumentace. „Terminál sdruží různé formy dopravy a nabídne lepší podmínky pro přestupy mezi MHD, krajskými autobusy a vlaky. Součástí projektu je také záchytné parkoviště a umístění cykloboxů,“ řekl místostarosta Karel Rosenbaum.

Přestupní uzel z roku 1957 zchátral a chybí mu základní vybavení. „Rozhodně to nebudou vyhozené peníze. Na tak velký počet zastávek je tu třeba málo laviček a stříšek,“ sdělil 18letý Petr z Horního Jiřetína, který jezdí přes Litvínov na Meziboří.

Na konci životnosti

Podle projektantů je nádraží na konci své životnosti. „Nový stav vychází z aktuální dopravní obslužnosti, zlepšuje a zkracuje přestupní vazby, zajišťuje bezbariérový přístup a zlepšuje orientaci pomocí informačního systému,“ uvedli v dokumentaci.

Vybraná firma celé prostranství přebuduje a rozšíří. Vzniknou bezbariérová nástupiště, přístřešky s prosklenými bočními stěnami, nové chodníky, přejezdy přes tramvajovou trať, odstavné plochy pro autobusy, parkoviště pro 80 aut a veřejné LED osvětlení. Mobiliář od laviček po odpadkové koše má být jednotný a schválený architektem.

Orientaci usnadní monitory s informacemi v dopravě a systém pro nevidomé. V terminálu se vysadí 21 stromů a 140 keřů.

Před výstavbou město nechá kvůli parkování zbourat bývalou dvoupodlažní restauraci Jáva a dva přízemní objekty u sousedního vlakového nádraží, jehož hlavní budova se stane dominantou terminálu. V plánu je i úprava přilehlé komunikace v ulici Mostecká, kde se změní odbočování, vzniknou ostrůvky u přechodů, jedna autobusová zastávka a pět parkovacích stání K+R. Obnoví se část trolejového vedení tramvajové trati a jeho zbytek se dokončí při modernizaci trati Most – Litvínov.

Stavba terminálu se s ohledem na rušnou dopravu plánuje na 8 etap. Provoz se omezí i v ulici Mostecká, kde bude průjezdný jeden pruh. Autobusy se během prací budou otáčet na volné nádražní ploše a blízké obytné domy ochrání protihluková opatření.

Město podmiňuje výstavbu obdržením přislíbené dotace v řádech desítek milionů korun. Pokud je nedostane, může zakázku nebo smlouvu s dodavatelem zrušit a realizaci projektu odložit.

Výstavba dopravního terminálu patří ke strategickým investicím Litvínova a naváže na probíhající elektrifikaci železniční trati Oldřichov u Duchcova – Litvínov, která umožní přímé spojení s Ústím nad Labem rychlejšími vlaky.