Řidiče, chodce, cyklisty a cestující v MHD čeká v Litvínově období velkých změn a dopravních omezení. Páteřní silnice Podkrušnohorská v Litvínově nebude od pátku 29. ledna průjezdná. V ten den se tam začne připravovat demolice starého mostu nad ulicí Mezibořská, kde vznikne nový most. Práce v tomto uzavřeném úseku potrvají do konce září 2022. S uzavírkou začnou fungovat tři označené objízdné trasy a přesunuté autobusové zastávky. Stavba, na kterou se čekalo řadu let, si vyžádá 119 milionů korun, ale většinu za město uhradí stát. Podobu nového mostu určila v roce 2016 architektonická soutěž.

Uzavírka a objízdné trasy se budou od 29. ledna týkat komunikací v ulicích Podkrušnohorská, Mezibořská, Tyrše a Fügnera, U Bílého sloupu, S. K. Neumanna, Smetanova, Žižkova, Valdštejnská, Ruská, Nerudova a silnice I/27. „Ze všech směrů příjezdu k uzavírce budou řidiči informováni dopravním značením,“ ujistila mluvčí radnice Jitka Pavlíková.

Most v Mezibořské ulici v Litvínově čeká demolice. Nahradí ho most novýZdroj: Deník/Martin Vokurka

Most v Mezibořské ulici v Litvínově čeká demolice. Nahradí ho most nový.

Město, které má v jiné části ulice Podkrušnohorská rozestavěný dopravní terminál a zároveň u vlakové stanice buduje autobusové nádraží, zahájilo v těchto dnech informační kampaň, protože změn v dopravě bude v Litvínově najednou hodně.

Radnice na svém webu zveřejnila podrobné informace k chystané uzavírce mostu a využívá i sociální sítě, kde se už o detailech diskutuje. „Bude v tom zmatek,“ napsala Nikola Berecová. Podle radnice je nejlepší najít si na městském webu speciální stránky, kde je vše popsané a zobrazené. „Každá situace je názorně vyznačená i na mapě,“ uvedla radnice v komentářích na Facebooku. „Určitě to jinak nešlo, ale když si představím ty důchodce o holích, jak se táhnou od tramvaje až nahoru k lesu, tak je mi jich líto,“ poznamenala Kateřina Suchánková.

Autobusy, které dostaly výjimku, budou moci jezdit po mostě v ulici Podkrušnohorská ještě o víkendu 30. a 31. ledna, ale od pondělí 1. února už začnou vozit cestující oklikou.

Všechny budovy v okolí staveniště zůstanou přístupné. Ulice Mezibořská bude zavřená jen od 12. února do 14. února, kdy stavaři most zbourají. V tuto dobu povede náhradní trasa autobusové linky 23 ulicemi Ruská a Valdštejská. V Mezibořské se rychlost aut v ulici dočasně sníží na třicítku.

Během demolice budou pro pěší zavřené chodníky pod mostem. Vedle zákazové zóny bude možné použít přechody pro chodce přes ulici Podkrušnohorská. Komunikace v ulici Nerudova k Podkrušnohorské nemocnici bude zavřená od 20. do 21. února.

Výlukové jízdní řády budou od letošního února do září 2022 platit pro autobusové linky 13 a 21 a pro školní spoj. Autobusy budou zajíždět na jiné zastávky. Tu u mototechny nahradí tramvajová zastávka u technických služeb, zastávka u Máje se přesune k vjezdu do jednosměrné ulice Šafaříkova a zastávka u sportovní školy se přemístí ke křižovatce ulic Podkrušnohorská a S. K. Neumanna (U Hodin).

Tři objížďky

První objízdná trasa bude pro MHD, záchranáře, dopravní obsluhu a rezidenty. Linka 13 ve směru od Citadely pojede ulicemi S. K. Neumanna, Žižkova, Ruská a Valdštejnská, kde se u Máje otočí na kruhovém objezdu a Valdštejnskou se vrátí k náměstí Míru, odkud bude pokračovat po své běžné trase do Janova. Zpět pojedou spoje po stejné trase.

Druhá objízdná trasa bude fungovat jen od 12. do 14. února po dobu částečné uzavírky ulice Mezibořská a povede ulicí Valdštejnská.

Třetí objízdná trasa bude v provozu během celé uzavírky mostu do 30. září 2022, povede mimo centrum města a bude hlavně pro tranzitní dopravu. Tato objížďka zahrne ulici Podkrušnohorská, silnici II/271 (ulicemi Tyrše a Fügnera, U Bílého sloupu), silnici I/27 a silnici III/0138 (ulice S. K. Neumanna, kde bude zákaz předjíždění.

Dopravě v Litvínově se trochu uleví na jaře, kdy skončí stavba terminálu u Citadely a kdy má vrcholit výstavba autobusového nádraží v ulici Mostecká. V centru také letos skončí práce na inženýrských sítích, které omezují dopravu v ulicích 9. května a Mostecká.

Nový most navrhli v minimalistickém duchu architekti Marek Blank, Petr Tej a Janek Srnka, kteří uspěli v architektonické soutěži. Byla to teprve druhá soutěž tohoto druhu v Litvínově. Historicky první architektonická soutěž proběhla v roce 1947, kde se řešil litvínovský Koldům. Nový most bude mít jiné šířkové uspořádání, proto se musí předělat navazující vozovky a chodníky a plochy pod konstrukcí, kde bude parkování pro 39 aut. Stavba obsáhne i úpravu části koryta Divokého potoka, nové veřejné osvětlení na mostě a výsadbu zeleně.

Podrobnosti k omezením kvůli uzavírce mostu nad ulicí Mezibořská lze najít na městském mapovém portálu mulitvinov.maps.arcgis.com.