Jestli někdy vyjede z Litvínova moderní vlaková souprava, nebude to dříve než za čtyři roky. Paradoxní situace je, že o nové lince se uvažuje ve chvíli, kdy hrozí rušení jiných tratí.

Kdo chce nyní z Litvínova nebo okolí cestovat do krajského města, musí nejdřív vlakem či tramvají do Mostu. Taková cesta mu potom zabere dohromady i hodinu a půl. Na nové přímé trati by byla zapotřebí jen polovina času. „Budeme rádi, když bude mít Litvínov přímý spoj do Ústí nad Labem,“ prohlásil starosta Daniel Volák, podle kterého městu takové spojení chybí.

Zprovoznění přímé linky Litvínov – Teplice – Ústí patří mezi priority Ústeckého kraje, prohlašuje vedení Litvínova. Trať má proto plnou podporu tamních radních.

Je tu ale háček. Je zapotřebí elektrizovat úsek mezi Litvínovem a Loukou. Na několika kilometrech dráhy tam nyní mohou jezdit jen dieselové lokomotivy. Budou tedy nové troleje, které dodají energii moderním vlakům? „Na základě dohody s vedením Ústeckého kraje, které skutečně deklarovalo zájem na objednání železniční dopravy ve veřejném zájmu na přímém rameni Litvínov – Ústí nad Labem, nyní ověřujeme efektivitu elektrizace tohoto traťového úseku,“ odpověděl včera Mosteckému deníku Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty. Verdikt, zda ano, či ne, proto není ještě známý. „Vzhledem k finanční situaci lze o případné realizaci uvažovat až po roce 2014,“ dodal Halla.

Jednu plánují, druhé ruší

V té době už možná nebudou existovat jiné regionální tratě. V ohrožení je třeba i lokálka mezi Mostem a Lovosicemi, takzvaná Švestková dráha. „Je to podpásová rána. Obce objednávají sezonní provoz, aby do svých regionů přilákaly víc návštěvníků a zajistily si tak rozvoj. Zájem cestujících roste, letos meziročně asi o 70 procent, a to i navzdory letošnímu ne zrovna příznivému létu," řekl ČTK koordinátor provozu Švestkové dráhy, která o letních víkendech spojuje Most, Lovosice a Litoměřice. Jakmile se letos začalo o zrušení tratí hovořit, obce reagovaly zostra. „Uděláme vše pro to, aby tratě zůstaly mezi provozními a provoz mohl být zachován i v příštích letech,“ řekl starosta Josef Seifert z Třebívlic, které leží na Švestkové dráze.

Dohady okolo lokálních tratí v kraji znovu ožily po třech letech. Ústecký kraj se tehdy rozhodl na většině z nich zredukovat nebo úplně zastavit osobní dopravu, fyzicky i administrativně ovšem tratě zůstaly zachované a dál se udržují. Rozhodovat o možném zrušení bude ministerstvo dopravy a přihlížet bude zřejmě i k vyjádření Ústeckého kraje, který minulý týden potvrdil, že žádné nové spoje na nevyužívaných tratích objednávat nehodlá.