Litvínovská radnice chce zrekonstruovat zchátralou asfaltovou cyklostezku spojující město s chemičkou v Záluží. Projekt na stavební úpravy je hotový a Litvínov ho s žádostí o dotaci předloží Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Cena rekonstrukce rozdělené do dvou etap se odhaduje na celkových šest milionů korun. S dotací by město mohlo pokrýt až 85 procent výdajů, ale celou akci musí předem zaplatit ze svého.
Vylepšování cyklostezky by mělo začít v druhé polovině příštího roku. „Je ve velmi špatném technickém stavu a jsou na ni opakované stížnosti,“ sdělila starostka Litvínova Kamila Bláhová.
Cyklostezka je dlouhá 1,8 kilometru a umožňuje jezdit na kole za prací do průmyslové zóny. První etapa úprav začne u Lidlu, zahrne část k ubytovnám UNO a skončí za mostem přes Bílý potok před napojením na hlavní silnici I/27 Litvínov - Most. Druhá etapa naváže pracemi od mostu po chemičku.
Projekt počítá s výměnou povrchu a novým značením a nemá být v kolizi s připravovaným rozšířením souběžné silnice, které zajišťuje stát. Ten s prodloužením cyklostezky do Mostu nepočítá.
Mostecká radnice ale o spojení s litvínovskými cyklotrasami uvažuje a má ho na seznamu budoucích možných projektů. Podle nové koncepce cyklistické dopravy v Mostě se má řešit propojení s Litvínovem nejen průjezdem budoucí rekreační zóny u Jezera Most, ale i podél silnice I/27, aby i Mostečané mohli jezdit na kole do práce komfortně. Proto se také uvažuje o lepším spojení opačným jižním směrem, na Hrabák.
„Chceme pokračovat dál na Havraň, ale tam máme problém s pozemky neznámých vlastníků. Pozemky připadnou státu až v roce 2024 a do té doby s nimi nelze nic dělat,“ sdělil koordinátor městské mobility v Mostě Kamil Novotný.
Cyklotrasa do lázní Kyselka
Dlouhodobým cílem je vytvoření cyklotrasy podél řeky Bíliny do lázní Kyselka, což vítají i obec Želenice a město Bílina. V samotném Mostě se za složitý technický oříšek považuje uvažované propojení Matyldy a Jezera Most, které má být co nejjednodušší. Most zároveň počítá s rostoucí oblibou elektrokol, jejichž prodeje podle městské analýzy budou stoupat až o 40 % ročně. Proto je v plánu pořizování dobíjecích stanic.
Největší chystanou dopravní investicí ale zůstává rozšíření silnice Most - Litvínov v délce necelých sedm kilometrů. Stát odhaduje úpravy na více než jednu miliardu korun a termín zahájení výstavby posunul na rok 2026. Zatím má územní rozhodnutí a podrobný geologický průzkum pro dokumentaci ke stavebnímu povolení. Přípravu komplikují neshody a úřady stále jednají o různých variantách. Pokračuje také diskuze o ekonomické efektivnosti a čeká se na další studii.
Silnice má být v celé délce čtyřpruhem s částečným využitím současné komunikace, která by se opravila. Vznikla by i nová okružní křižovatka se silnicí na Komořany, mosty a lávky pro pěší. Kvůli umístění v průmyslové zóně s chemičkou a řadou potrubí se jedná o velmi složitý projekt, který se chystá už přes dvacet let. Cílem je zvýšit bezpečnost dopravy a usnadnit záchranářům přístup do zóny při haváriích.