Zdeněk Jarolím bydlí odmalička v litvínovském činžáku, u kterého je asfaltové hřiště s basketbalovým košem a zadním plotem, aby se míč neskutálel ze svahu k dalšímu domu. „Hřiště bych dětem kvůli autům nezmenšoval, na jaře se na něm učí jezdit na kole,“ říká večer u zasněženého sportoviště.

Právě tady, v obytné zóně mezi ulicemi Ke Střelnici, Gorkého, Bezručova a Podkrušnohorská poblíž Máje, chce litvínovská radnice pokračovat v úpravách komunikací a kvůli nedostatku parkovacích míst navrhuje staré hřiště zmenšit téměř o polovinu, posunout a celé prostranství zrekonstruovat. Vznikly by tak dva oddělené sektory - pro hraní a pro auta, která nyní stojí v okolním komplikovaném terénu často v rozporu s předpisy. Podle starousedlíka se sídliště generačně obměnilo, bydlí v něm hodně mladých rodin a je to třeba respektovat.

Bohatá sněhová nadílka v Mostě vylákala v sobotu ven rodiny s dětmi.
OBRAZEM: Sněhová nadílka lákala na svahy i kluziště

Ale přibývá i aut. Šest jich vyplňuje plácek mezi hřištěm a činžákem, další parkují přímo pod okny či na okrajích úzkých zchátralých cest u rozježděných trávníků, kde mohou překážet popelářům a hasičům. „Je to z nouze,“ komentuje Zdeněk parkování všude možně. Patří ke skupině obyvatel, která prosazuje místo záboru hřiště například šikmá stání.

Budoucnost lokality se v minulých dnech řešila na veřejném jednání v Centru bakalářských studií, na které přišly dvě desítky obyvatel. Zástupci radnice doporučili zábor části hřiště jako kompromisní variantu. Vzniklo by menší, ale modernější sportoviště o velikosti 20 x 10 metrů a vedle něj regulerní parkoviště pro 17 aut. Okolní zeleň by doplnily dětské hrací prvky, což by budilo dojem odpočinkové zóny. Většina lidí tento záměr na jednání s připomínkami přijala. Letos má být projekt a stavět by se začalo v roce 2020. Zda bude mezi parkovištěm a hřištěm chodník s lavičkami či plot, se rozhodne během další přípravy. „Teď jsme v první fázi, ještě budeme vše prověřovat,“ sdělil autor studie, dopravní projektant Jiří Nedvěd.

Až 300 tisíc za jedno parkovací místo

Rozšíření parkovacích míst do svahů technici zatím vylučují kvůli velkému množství inženýrských sítí a zemních prací. Jedno parkovací místo by vyšlo na tři sta tisíc korun, což je trojnásobek běžné ceny. „To nám připadá neekonomické,“ sdělila vedoucí odboru investic a regionálního rozvoje Eva Rambousková. Vybrané místo pro nové parkoviště označila za ideální, protože už tam je zpevněná plocha.

Zrušení celého hřiště a jeho nahrazení větším parkovištěm radnice neplánuje s ohledem na děti a omezený manévrovací prostor, který brání umístění dalších aut. 

Řezník Jiří Hlinka z Poděbrad vyhrál soutěž o Nejchutnější mosteckou jitrnici roku 2019.
FOTO: Nejlepší mosteckou jitrnici dělá řezník z Poděbrad

Někteří řidiči pochybují, že chystaná změna bude stačit. „U hřiště parkuje šest aut, takže po úpravě nevznikne sedmnáct míst, ale jen jedenáct,“ sdělil jeden z obyvatel.

„Teď je zbytečné malovat čerta na zeď. Až nastane další problém s parkováním, budeme ho řešit. Na podněty máme i komisi dopravy,“ reagovala starostka Kamila Bláhová. Podle ní je veřejná diskuze nutná, protože město od minulé debaty řešilo velké dilema, jak uspokojit oba přibližně stejně veliké názorové tábory.

Kompromisní záměr má být třetí etapou úprav, které v lokalitě začaly v roce 2017 rekonstrukcemi vodovodu a kanalizace. Město na ně navazuje přestavbou cest a parkovacích míst a letos na jaře chce s vodohospodáři pokračovat. Budou se také kácet stromy, staré jírovce a olše a břízy v odvodňovacím žlabu.