V těchto dnech mělo vzniknout na jižním okraji Litvínova nové staveniště, ale je tam ticho. Zastaralá cyklostezka mezi městem a chemičkou v Záluží se v létě rekonstruovat nebude. Litvínovská radnice neuspěla s žádostí o dotaci a stavební úpravy odložila na příští rok, kdy by mohla pomoc od státu získat na druhý pokus. „Budeme to zkoušet dál. Radní se rozhodli, že město akci z vlastních zdrojů realizovat nebude,“ sdělila starostka Kamila Bláhová.

Město je na stavbu připravené a chtělo ji zahájit v červnu. Nedávno ve veřejné soutěži vybralo dodavatele, kterým se stala firma Herkul. Úprava cyklostezky ve dvou etapách má stát 4,6 milionu korun. Vylepšená cesta by měla být široká tři metry a asfaltová. Pokud Litvínovu pomůže Státní fond dopravní infrastruktury, město ušetří téměř 4 miliony.

Ilustrační foto
Litvínov řeší zchátralou cyklostezku do chemičky, Most uvažuje o propojení

Nejprve je v plánu oprava úseku dlouhého 1,1 kilometru, který začíná v ulici U Autodílen poblíž prodejny Lidl, vede k ubytovnám UNO a končí v ulici V Dolíku za mostem přes Bílý potok. Pak se má udělat 668 metrů mezi potokem a silnicí I/27 k petrochemii, u které cyklostezka končí.

V opačném směru, od Mostu, žádná cesta pro kola k chemičce nevede. Zda se někdy v komplikovanějším terénu postaví, není jasné, protože zatím se nerozhodlo ani o miliardovém rozšíření státní silnice Most – Litvínov na čtyři pruhy.

Okolo jezera Most

V Mostě se teď pozornost soustředí na chystané otevření nové silnice a cyklostezky do Mariánských Radčic, které společně lemují okraj areálu s jezerem Most. „Probíhá kolaudační řízení. Doufáme, že to nebude trvat příliš dlouho. Očekávali jsme, že komunikace už budou v provozu,“ sdělil mostecký primátor Jan Paparega.

Někteří cyklisté už cesty zkoušejí, ale oficiálně by to mělo být povolené až ve třetím čtvrtletí.

Podle mosteckého plánu udržitelné městské mobility má radnice do roku 2030 investovat do rozvoje cyklodopravy až 33 milionů korun, což jsou zhruba tři miliony ročně. Loni vznikl na silnici v ulicích Rudolická a Chomutovská první mostecký cyklopruh a další se plánuje pro ulici SNP. Nedávno nechalo město instalovat v areálech Matylda, Benedikt a Šibeník cykloboxy na zaparkování kol a spustí první nabíječky elektrokol. Cílem je zvýšit počet cyklistů, zpomalit růst automobilismu, motivovat Mostečany k pohybu a zlepšit životní prostředí i bezpečnost v dopravě.

Kontejnerové domy v lokalitě Poschlá na periferii Vsetína stojí už deset let. Obývá je především romská komunita.
Chanovští odmítají kontejnerové byty. Podepisují proti nim petici

Posiluje také osvěta. Na Dětském dopravním hřišti v Mostě začne v pátek 21. června dopoledne nový pětidenní program pro mateřské školy pod názvem Jedu poprvé. „Smyslem akce je seznámit předškoláky se základními dopravními značkami a pravidly chování v silničním provozu a toto si také prakticky vyzkoušet přímo na dopravním hřišti,“ uvedl Zdeněk Klenák z pořádající organizace Automoto klub SHD Most v AČR.

Stejný program za účasti rodičů bude v areálu v ulici Zd. Fibicha 25. a 27. června od 16 hodin a odpolední akce se mohou navíc zúčastnit i žáci prvních tříd ZŠ.

Cyklodoprava v Mostě dnes tvoří pouhá dvě procenta celkového přepravního objemu. Dominují auta, kterých magistrát registruje 48 tisíc a jež zajišťují 45 procent veškeré dopravy. Následuje chůze pěšky (31%) a MHD (22%). Cílem je dostat cyklistiku alespoň na 3%.

Hornický skanzen, Podkrušnohorské technické muzeum
Technické muzeum láká na novou expozici o povrchovém dolování