Radnice v Litvínově hodlá získat za 6,5 milionu korun restauraci Jáva u nádraží, aby tam s pomocí dotací vybudovala nový autobusový terminál s parkovištěm a přestupem na vlaky a tramvaje. Zastupitelstvo odkup budovy schválilo před prázdninami, teď se čeká na text kupní smlouvy. Finanční operace, po které se plánuje demolice Jávy, má usnadnit náročnou projektovou přípravu nabírající zpoždění.

Zda k výkupu restaurace nakonec dojde a kdy by zanikla, zatím není jasné. „V tuto chvíli nehodlám tuto transakci jakkoli komentovat,“ řekl Deníku vlastník restaurace František Jíša.

Radnice chtěla Jávu koupit na jaře za cenu 5,8 milionu korun. Zastupitelé tuto sumu schválili, vycházeli ze znaleckého posudku objednaného městem. Majitel však podle radních na nabídku nepřistoupil a požadoval zhruba o 700 tisíc korun víc, protože do ceny promítl očekávanou ztrátu výnosu z provozu restaurace.

Na červnovém zasedání zastupitelstvo vše přehodnotilo a vyšší cenu odsouhlasilo. „Dopravní terminál je stěžejní stavbou města,“ sdělila místostarostka Erika Sedláčková. Restaurace je podle vedení města významnou překážkou velké investice, která potřebuje dostatek prostoru. Nouzová varianta s Jávou by aktualizovaný záměr znehodnotila.

Příprava projektu je složitá

Na konečné podobě nového terminálu se stále pracuje. „Zatím jsme ve fázi studie,“ připomněla vedoucí odboru investic a regionálního rozvoje Eva Rambousková.

Příprava projektové dokumentace za 5,7 milionu korun je složitá, vyžádá si další jednání a změny, aby se do území vešla celá dopravní infrastruktura. Proto zřejmě dojde k posunu hlavních termínů, místo dokončení stavby v roce 2020 začíná být reálnější rok 2021. Dost času zabere i žádost o nový typ evropské dotace. Radnice předpokládá, že EU poskytne zhruba 40 milionů korun. Finanční spoluúčast města má z 80 procent uhradit Ústecký kraj, poskytne až 25 milionů korun.

Nový autobusový terminál u vlakového nádraží chce postavit i město Most. V červnu uzavřelo za 358 tisíc korun smlouvu s kladenskou firmou Pro Cedop na studii proveditelnosti. Projektanti do konce letošního roku posoudí dvě doporučené varianty: zda je lepší využít pro novostavbu bývalé autobusové nádraží, které by město muselo koupit od firmy Bus.Com, nebo postavit terminál na louce vedle otočky autobusů u vlakové stanice.

Postavit do roku 2023 moderní autobusový terminál v těsném sousedství železniční stanice doporučili Mostu odborníci, kteří vytvořili městský plán udržitelné mobility. Tento balíček různých dopravních projektů schválilo zastupitelstvo.

Podobný plán na zlepšování dopravy do roku 2030 má i Litvínov. Kromě přestupního terminálu počítá i s propojením místních železničních tratí.