VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krizová Linka duševní tísně v Mostě omezila po deseti letech provoz

Mostecko - Kvůli nedostatku financí od ledna letošního roku musel být přerušen nonstop provoz Linky duševní tísně, ktrou provozuje občanské sdružení Most k naději. Linka nebyla podpořena Ústeckým krajem a peníze z Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) byly výrazně zkráceny. Přitom nepřetržitý provoz fungoval deset let a pomohl zachránit život mnoha lidem v těžké životní situaci. Na provoz telefonní stanice, která pomáhá lidem v nouzi, jsme se zeptali vedoucí Linky duševní tísně Jiřiny Venclíčkové.

20.5.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

Dočasně jste přerušili nonstop provoz Linky duševní tísně, proč?

Provoz linky jsme museli omezit z důvodu nedostatku finančních prostředků na provoz, k čemuž přispěla od samého počátku razantně snížená dotace od MPSV a následná nepodpora Ústeckého kraje. V současné době je provoz linky omezen na dobu od 9 hod. do 21 hod. Časové ohraničení poskytované služby vychází ze statistických údajů minulých let a odráží četnost volajících lidí právě v tomto čase.

Podpořil Ústecký kraj v minulosti provoz linky?

Dotace z Ústeckého kraje se rok od roku snižují a v letošním roce jsme nebyli podpořeni vůbec. Na podporu není právní nárok a výsledky činnosti nejsou pro představitele kraje rozhodující. Komunitní plán Ústeckého kraje nehraje při rozhodování o podpoře neziskových organizací roli, což je zarážející. Neexistuje alespoň trochu spravedlivý systém, který by zaručil objektivní posouzení výběru služeb v kraji, které budou podpořeny. Mnohem důležitější je, koho znáte, kdo se za vás postaví, a ne profesionalita služby, potřebnost pro občany, výsledky činnosti… Nepodpora se nás velmi dotkla a rozhodli jsme se požádat o podporu z Fondu hejtmanky Ústeckého kraje. Tady byla úspěšnost 50%. Tato podpora je pro nás velmi důležitá, ale neřeší existenční problémy Linky duševní tísně.

Jak byla linka v nočních hodinách využívána, jaká skupina lidí k vám v noční čas volala?

Frekvence nočních volání nebyla nijak závratně vysoká, avšak svou závažností, naléhavostí a akutností předčila mnoho denních hovorů. V noci se na nás obraceli lidé, kterým starosti, bezmoc a pošramocená psychika neumožňovaly klidně spát. Je to doba, kdy okolo utichne každodenní ruch, a člověk zůstane sám se svými myšlenkami a trápením. Nejzávažnější hovory proto byly vedeny právě v nočních hodinách, průměrně 5 10 hovorů.

Může zastavení nočního provozu někoho ohrozit?

Při službě telefonní krizové intervence je žádoucí zachovat i noční provoz. Každý by měl možnost dovolat se v době, kdy to nejvíce potřebuje. Např. někdo se rozhoduje, zda ukončí svůj život. Rozhodne se ještě zavolat na Linku duševní tísně, ale tam se mu ozve záznamník, že z nedostatku finančních prostředků jsme byli nuceni omezit nonstop provoz a kdy se může dotyčný dovolat. Zrovna tak si lze představit jiné závažné situace, např. znásilněná žena, okradený muž v nočních hodinách, a spoléhá na naši pomoc a informace. Takový člověk potřebuje ošetřit ihned tady a teď, bez odkladu, potřebuje zklidnit, a zajistit okamžitou pomoc.

Jak dlouho Linka duševní tísně nonstop fungovala?

V nonstop provozu Linka duševní tísně fungovala od roku 2002, tedy 10 let.

Co chcete podniknout pro její záchranu?

Pro záchranu této služby děláme maximum. Oslovili jsme podniky a osobnosti z naší spádové oblasti a požádali o pomoc. Jména všech organizací a institucí, které podpoří tuto službu, zveřejníme na našich webových stránkách. Rovněž zveřejníme tento seznam na benefičním představení 15. září 2012 v Městském divadle v Mostě, které v rámci hledání jakýchkoliv možných finančních zdrojů pořádáme. Toto představení bude i jakýmsi poděkováním všem, kteří svým příspěvkem pomohli, prostřednictvím Linky duševní tísně, lidem v obtížných, často i životu ohrožujících situacích.

Dalo by se vyčíslit kolik lidí za měsíc, den nebo rok na linku zavolá?

Statisticky tato data pravidelně zpracováváme. V letech 2010-2011 se na nás obrátilo zhruba pět tisíc lidí v roce, z toho tři tisíce hovorů ošetřovaly velmi závažná témata. V každém případě nelze za statistické číslo postavit hodnotu lidského života. Ta je nevyčíslitelná a to je i důvod, proč pracuje vysokoškolsky vzdělaný a profesně zdatný tým Linky duševní tísně za finanční odměnu, za kterou by dělník ani nehodil lopatou. Pracovníky zde udržuje zájem o člověka, a vědomí, že tato služba je potřebná a nesmírně důležitá pro svou snadnou dostupnost, anonymitu a bezpečný rámec jako tzv. „pohotovost pro bolavou duši".

Mohla byste nastínit, jak takový telefonát v praxi vypadá?

Každý volající uslyší nejdříve zahlášení: „Linka duševní tísně, dobrý den." Poté se začne odvíjet příběh, ve kterém volající sdělí, co ho přimělo vytočit naše číslo. Velmi často se setkáváme s pláčem, bezmocí, s obavami, úzkostí, s panikou, vztekem, to vše na linku patří, to vše provází hovory. Úlohou krizového interventa je zklidnit emoce volajícího, zjistit zakázku, tedy důvod telefonátu a obtíží volajícího. Velmi často jsou volající lidé v takovém emočním zmatku, že nejsou schopni náhledu nad svou vlastní situací. S pomocí krizového interventa jim je „posvíceno na cestu", vedoucí ven z problémů a trápení. Jejich klubko starostí je postupně, nitku po nitce rozmotáno. Hovory přitom mohou být opakované, do doby, než se problematická situace vyřeší.

Víte o případech lidí, kterým linka například mohla zachránit život?

Samozřejmě, jsou to hovory právě se sebevrahy. Např. vzpomínám na ženu, která k nám zavolala v době, kdy snědla prášky a pro jistotu se ještě pořezala na zápěstí. Krizovému interventovi se toho dne podařilo získat identifikační údaje ještě v době, než žena upadla do bezvědomí. Poté ji byla přivolána rychlá záchranná služba. Velmi dobrá je spolupráce s Městskou policií v Mostě, ale i lounská městská policie s našimi pracovníky konzultuje některé krizové situace. Linka dlouhodobě spolupracuje s celou psychosociální sítí, včetně rodinné poradny, lékařů a pedagogů a dalších odborných pracovišť, to vše za jediným účelem zmírnit krizi člověka a případně odvrátit volající od fatálních, definitivních řešení.

Autor: Miroslava Huláková

20.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Litvínov versus Vítkovice.
8

Litvínov se po krachu v Pardubicích vrátil zpět na vítěznou vlnu

Studentské volby. Ilustrační foto.

Čtyři školy na Mostecku budou volit prezidenta nanečisto

V litvínovské nemocnici následné péče přibyla lůžka

Litvínov - Investice si vyžádala skoro dva a půl milionu korun. Vznikl i kontaktní sociální úsek.

DENÍK NÁM FANDÍ: V pondělí představíme další fotbalový tým

Okres Most - Nenechte si ujít pondělní tištěné vydání Mosteckého deníku s projektem Deník nám fandí.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Raději zpoždění, než jízda metrem. Autobusy RegioJetu zamíří zas i na Florenc

Most, Chomutov, Louny – Firma vyslyší stížnosti zákazníků, kteří se bouřili proti výstupu na okraji hlavního města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT