„Obáváme se dalšího zhoršení životního prostředí," sdělili kritici Mosteckému deníku po veřejném projednávání v Mostě, které bylo součástí územního řízení. Podle nich je plán zástěrkou k tomu, aby továrna zdvojnásobila výrobu. „V žádném případě se nejedná o rozšíření výrobní kapacity," řekl Ladislav Plas z Nemaku. Záměr s připomínkami teď posuzuje Stavební úřad v Mostě. „Nepřipustíme rozšíření výroby bez dalšího projednávání," uklidnil lidi ze vsí šéf úřadu Stanislav Franta.

Jednání bylo dost emotivní. Lidé si stěžovali na zápach z Nemaku. Firmě už nevěří. „Čuchněte si, jak smrdí! Tohle dýcháme každý den," prohlásil Radek Chmelík z Havraně a nechal v zasedací místnosti kolovat kysele páchnoucí tričko z Nemaku. „Je mi fakt zle. Děti mají průjmy," zlobil se Květoslav Adámek z Moravěvsi. Jedna těhotná žena až z Velemyšlevsi se prý na čas musela odstěhovat do Jirkova, aby kvůli nevolnosti nepotratila dvojčata. „Továrna nás obtěžuje 24 hodin denně," řekla Eva Hamříková z Havraně. „Nedostali jsme se do žádného rozporu s platnou legislativou," uvedl Plas. Přesto slíbil, že stížnosti bude firma s obyvateli řešit. Vzájemná komunikace se má zlepšit. Také o tom má jednat 14. listopadu zastupitelstvo v Havrani.

Práce pro dělníky

V plánované hale o rozměrech 61 x 48 metrů, kam přesunou obráběcí stroje ze současné haly a doplní novými, vznikne 70 pracovních míst. Teď jich je zhruba 450. Pokud nebudou komplikace, investor očekává stavební povolení v lednu 2013, v půlce roku by zahájil zkušební provoz.

Přeskupení technologie má zefektivnit výrobu a logistiku odlitky by nemusel upravovat subdodavatel v zahraničí. Firma slibuje super čistý provoz. Podle krajského integrovaného povolení může vyrábět nejvýše půl milionu hlav ročně. Původně to měl být milion s víc než tisíci zaměstnanci. Za ponížení údajně může utlum v automobilkách.