Ústí nad Labem bude po Teplicích druhým městem, které se zapojí do Integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje (IDS ÚK). Ústečané budou moci od ledna jednu papírovou jízdenku použít na ústeckou i teplickou MHD a na meziměstské „zelené autobusy" zajištěné krajem. Ceny zůstanou stejné. Čipové karty zatím nebudou vzájemně plně uznávány, protože Ústí nemá na karty krajské dopravy odbavovací systém.

Levně do Drážďan a zpět   Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova uznává síťovou jízdenku Labe-Elbe, na kterou lze celý den jezdit po Ústeckém kraji, v Drážďanech a okolí. Jízdenka platí na vlaky a autobusy. Jízdenka pro jednu osobu stojí 200 Kč a pro skupinu až pěti lidí 400 Kč. Podrobnosti najdete zde.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova oznámil, že má také zájem o zjednodušení cestování. Preferuje ale bezhotovostní transakce, protože má v celé MHD instalovaný odbavovací systém. Ten byl jedním z prvních v severních Čechách, a proto je již nekompatibilní s novějšími systémy. K propojení s IDS ÚK bude nutné vyměnit odbavovací zařízení tak, aby bez problémů komunikovalo s krajským systémem. „Integrovat pouze papírové jízdenky však odmítáme, byl by to krok zpět," sdělil Mosteckému deníku Karel Beneš, člen představenstva dopravního podniku.

Kdy se Mostecko připojí, není jasné. Podle Beneše chce podnik nabídnout cestujícím možnost, aby mohli jezdit na čipové karty i u ostatních dopravců zapojených do IDS ÚK. Proto se hledá možnost financování nového odbavovacího systému. Pomoci by mohla nabídka evropských dotací využitelných do roku 2020. „V novém programovém období Integrovaného regionálního operačního programu by se taková možnost měla objevit," uvedl Beneš.

V BUDOUCNU SE MÁ VŠE PROPOJIT

„Naším cílem je, aby se v Ústeckém kraji mohlo cestovat jakýmkoliv regionálním veřejným dopravním prostředkem s jednou jízdenkou," uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Jízdenka by platila pro autobusy, vlaky, trolejbusy, tramvaje, sezónní turistické linky, lanovky, přívozy a lodě. Umožnit to má dohoda mezi krajem a dopravci. Lidé by při přestupování ušetřili, ale dopravcům by klesly tržby. Například v případě Ústí se roční ztráta odhaduje na 15,4 milionu korun. Zaplatí je Ústecký kraj. S kompenzací počítá návrh rozpočtu na rok 2016.

Integrace Ústí je zatím jen částečná. Papírové vícedenní jízdenky a průkazky budou vzájemně uznávány s tím, že u zlevněných jízdenek musí být cestující schopen prokázat nárok na slevu. Jednotlivé papírové jízdenky Dopravy Ústeckého kraje budou v ústecké MHD uznávány plně. Naopak jednotlivé jízdenky z ústecké MHD budou v zelených autobusech uznávány pouze v případě, pokud budou již předtím označeny ve vozidle MHD. Zelené autobusy totiž zatím nejsou vybaveny označovači.