Cestou necestou, polem nepolem … Slova známé písně skupiny MIG 21 asi napadla Jiřího Sosnu, když poprvé v životě usedal za volant traktoru, aby absolvoval svou premiérovou jízdu při soutěžím slalomu na autodromu v Mostě. Přesto si vedl bravurně a zaslouženě vyhrál.

„Bylo to vůbec poprvé. Nikdy předtím jsem traktor neřídil,“ svěřil se v cíli vítěz s tím, že o to větší radost z vítězství pochopitelně měl. „Je dobré, že se pořadatelé snaží akce zpestřit, jsem i pravidelným účastníkem závodu Louda Cupu. V něm jsem si asi pronajal stříbrnou příčku,“ usmíval se čerstvý šampion traktorového slalomu Jiří Sosna. Vítězný „traktorista“ trať zdolal v čase 24,81 sekundy, čímž ustanovil rekord nového klání.

Soutěž ve slalomu s traktorem byla součástí zahájení motoristické sezony na mosteckém závodním okruhu při podniku nazvaném The Most Autoshow. Akce přilákala na dva tisíce fanoušků motorismu.

Vedle tradičních volných jízd po dráze ve vlastním voze, o které je vždy s příchodem jara nebývalý zájem, měla premiéru již zmiňovaná soutěž o co nejrychlejší zdolání slalomu mezi kuželi za volantem traktoru Zetor. Nechyběl ani jednokolový netradičně pojatý závod Louda Cup. Odstartoval také čtvrtý ročník oblíbené soutěže amatérských jezdců na velkém závodním okruhu The Most Challenge.

Provětrat po zimě své Subaru BRZ přijel do Mostu sedmatřicetiletý Václav Vaňura z Prahy. „Možnost zajezdit si na velkém závodním okruhu dnes využívám podruhé. Poprvé jsem do jeho areálu zamířil loni a vlastně nevědomky. Jako překvapení jsem totiž obdržel kurz bezpečné jízdy na motocyklu. Byla to velmi příjemná zkušenost. Inspirovala mě proto loni na podzim k zakoupení jízdy po dráze, kterou jsem věnoval jako dárek mamince k významnému životnímu jubileu a při této příležitosti jsem se také jednou svezl. Líbí se mi tady, určitě zase přijedu,“ svěřil se motorista.

V závodu Louda Cup, jehož účastníci absolvují jedno kolo po okruhu s tenisovým míčkem v košíčku na přední kapotě vozu. V něm vítěz traktorového klání Sosna obhájil druhou příčkou díky diskvalifikaci původního vítěze. Jeho vyřazení ze soutěže kupodivu nenásledovalo po ztrátě míčku v některé ze zatáček, což je nejčastější důvod diskvalifikace, ale kvůli nezapnutým světlometům. I to je jedna z podmínek, kterou je nutné splnit. O prvenství takto přišel Zdeněk Vrba. Je mu ale třeba vysmeknout poklonu, k neosvětlenému vozu během závodu se přiznal sám. Zasloužil by si tak alespoň pohár fair play.

Pořadatelé využili zahájení nové sezony také k připomínce výrazné osobnosti motoristického sportu, patriota mosteckého autodromu a jeho dlouholetého sportovního ředitele Gerharda Ittnera, který na konci loňského roku podlehl dlouhé nemoci.

V boxu číslo 1 byla k vidění výstava fotografií mapujících působení Gerharda Ittnera na autodromu. Kolegové a přátelé uctili jeho památku položením rudé růže a zapálením svíčky. Poslední čestné kolo po dráze pak bylo rozloučením s legendou autodromu.