V září chce kraj vyhlásit výzvu školám, aby získaly oficiálně titul Páteřní škola Ústeckého kraje a tím i právo užívat logo páteřní školy. Musí ovšem splnit podmínky.

„Jde o takovou školu, která nabízí obory vzdělání v rozsahu alespoň dvou úrovní. Například obory maturitní, učební a obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo jiná kombinace,“ vysvětlila Alena Tichá, tisková mluvčí Ústeckého kraje. Páteřní mohou být i gymnázia, musejí mít ale více než sedm set žáků a nabízet více než jeden obor vzdělání.

Mezi páteřní školy už například patří Podkrušnohorské gymnázium v Mostě.

„V roce 2008 došlo sloučením Gymnázia Most a Gymnázia Bílina ke vzniku Podkrušnohorského gymnázia Most, které již je páteřní školou. Vzniklo tak největší gymnázium v kraji. Přínosem je především ekonomická stabilita školy, která má 900 žáků. Přínosem je také zachování školy v Bílině, která je jedinou střední školou ve městě. Dalšími přínosy jsou rozšíření vzdělávací nabídky pro studenty a stabilizace pracovních míst učitelů,“ uvedl ředitel Podkrušnohorského gymnázia Karel Vacek.

Další školou z Mostu, která už páteřní školou je a o oficiální logo bude žádat, je Střední škola technická Velebudice.

„Naše škola patří mezi ty, kteří všechna kritéria splňují a jsou požadována. Takže se jistě přihlásíme. Výhodou je, že do páteřních škol budou směřovány především investice. Páteřní školy také budou preferovány při obsazování nových oborů i potvrzování účasti v projektech. Měly by to být školy, kam by se soustřeďovaly ostatní malé školičky a mohli užívat centrálních prostor páteřních škol,“ řekl ředitel školy Jiří Škrábal.

„Škola, která naplní podmínky, může požádat Radu Ústeckého kraje o přiznání titulu Páteřní škola Ústeckého kraje a o právo na užívání loga. O získání titulu je mezi školami mimořádný zájem. Očekáváme tedy řadu projektů na vytvoření nových páteřních škol,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Alena Tichá.

Oficiálně budou podmínky získání titulu Páteřní škola Ústeckého kraje zveřejněny v září, dodala Tichá.

Školy, které chtějí získat právo k užívání loga páteřní škola Ústeckého kraje, musejí mimo jiného prokázat spolupráci se zaměstnavateli, v případě gymnázií s vysokými školami a trhem práce.

Školy by také měly realizovat doplňkovou činnost jako například stravování.

Výhodu v páteřních školách vidí Ústecký kraj v úspoře mzdových nákladů, snížení nákladovosti na žáka nebo úspoře provozních nákladů.
Kraj by mohl také odprodat nebo pronajmout uvolněné budovy a využit těchto financí ke zkvalitnění vzdělávání.