S přímou linkou Ústí nad Labem - Litvínov počítá i koncepce jednopodlažních pantografů, které chtějí do roku 2014 za asi 2,5 miliardy korun koupit České dráhy. SŽDC ale nad investicí váhá a stále se o ní rozhoduje, řekl její mluvčí Pavel Halla.

Ústecký kraj usiluje o přímé spojení třicetitisícového Litvínova s Ústím několik let. Situaci ale komplikuje stav odbočné trati z Teplic. Do Louky u Litvínova je už desítky let elektrifikovaná, ale do centra města ještě chybí dokončit asi dva kilometry. "Na elektrifikaci se připravuje projekt, časový horizont stavby ale ještě není," řekl ČTK vedoucí odboru dopravní obslužnosti kraje Jakub Jeřábek.

Zdánlivá banalita může hodně narušit připravovaný koncept. Ten počítá s jednou linkou z Děčína až do Kadaně, která by jezdila v hodinovém intervalu, doplněnou právě linkou do Litvínova. V nejvytíženějším úseku z Ústí do Teplic by se díky domu cestující dočkali půlhodinového intervalu mezi osobními vlaky. České dráhy společně s plzeňskou Škodou nyní hledají pro 19 nových pantografů obchodní název.

SŽDC ale zatím investovat nechce. "Stavba je v plánu přípravy ke zpracování analýzy přínosů a nákladů, musí se tedy prokázat její společensko-ekonomická efektivnost. Analýza se v současné době zpracovává a podle jejích výsledků se rozhodne," řekl Halla.

Náklady na stavbu zatím nejsou známy, podle zkušeností z podobných projektů by ale mohlo jít řádově o desítky milionů korun. Například relativně úsporná elektrifikace 46 kilometrů dlouhého úseku z Karlových Varů do Kadaně měla před deseti lety stát 2,2 miliardy korun, tedy asi 48 milionů korun za kilometr. Navíc by bylo potřeba upravit i úsek z Louky do Teplic, kde troleje sice jsou stále pod proudem, ale využívají se jen výjimečně a jsou hodně zoxidované.