Podnět ke změně vzešel od občanského sdružení Etiam, které se dlouhodobě snaží vytvářet vhodné podmínky pro život člověka a psa ve městě. Tlapky domácích mazlíčků nebyly jediným důvodem ke změně. Vedle poškozování karoserií automobilů, omítek domů nebo vozovky je problémem únik rozmrazovacího posypu do půdy, což se následně dotýká zeleně. Sůl se také dostává do vody. Podle místostarosty Hory Sv. Kateřiny Lukáše Pakosty ale nemá posypová sůl tak drastický dopad na životní prostředí. „Jen mírně změní pH potoků a volně žijící zvířata v lesích dokonce sůl potřebují. Větší neplechu nadělá slaný roztok, který po zmrznutí roztrhne silnici," uvedl.

Ekologický posypový materiál je vyráběn z přírodního přepáleného jílu. Jedná se o český výrobek. „Má vlastnosti čistě keramického materiálu, je lehký a díky tomu se udrží na sněhové přikrývce i na rozbředlém sněhu," vysvětlil místostarosta města Karel Linhart.

Město za jednu zimu v průměru spotřebuje na posyp chodníků a vozovek okolo 386 tun posypové soli a 15 tun drti. Vypálený jíl je ve srovnání se solí dražší, ale nemusí se jím komunikace posypávat tak často. Náklady se také vyrovnají při následné jarní údržbě. „Za kilogram Ekogritu by město zaplatilo 1,79 korun, kilogram soli stojí 1,45 korun," uvedl Karel Linhart.

Kladné zkušenosti s posypovým materiálem Ekogrit už má několik měst, vyzkoušeli ho třeba v Hradci Králové, ve Zlíně, nebo v Havlíčkově Brodě.