Tendr na provozování uzavřel kraj již loni na podzim, kdy jako vítěze vyhlásil RegioJet, který nabídl nejlepší cenu. Kraj díky tomu oproti předpokladům ušetří za patnáct let trvání smlouvy tři miliardy korun. Samotný podpis smlouvy pak oddálilo podání Českých drah a odborářů k antimonopolnímu úřadu. Ten ale na postupu hejtmanství žádné pochybení neshledal. „Vítám závěry ÚOHS, který neshledal na zakázce pochybení. Jsem spokojený i s nabídkovou cenou vítězného dopravce, která je proti dnešním cenám na srovnatelných linkách řádově o 60 korun za kilometr nižší,“ komentoval uzavření smlouvy hejtman Jan Schiller. Teoretická nabídková cena RegioJet, pro rok 2023 by byla 180,35 korun za kilometr, současný dopravce České dráhy jezdil podle krajského úřadu na srovnatelných linkách v roce 2023 až za 238,80 korun za kilometr. Dráhy tak přijdou o velkou část svých výkonů, například z Děčína budou vypravovat pouze lokálky do Šluknovského výběžku přes Českou Kamenici nebo Bad Schandau.

Rozsahem počtu objednaných vlakových kilometrů a hodnoty zakázky se jedná o dosud největší smluvní kontrakt na zajištění dopravní obslužnosti nejen v Ústeckém kraji, ale i v rámci České republiky. Průměrný počet objednaných vlakových kilometrů dosahuje hodnoty 3 345 850 kilometrů za rok. Cestující si budou moci kupovat jízdenky jako doposud, tedy kromě mobilní aplikace také přímo na nádražích, kde pokladny RegioJetu většinou vystřídají ty Českých drah. Například v Děčíně a v Ústí nad Labem mají být ve špičce otevřené tři pokladny, v Chomutově, Mostě a Teplicích po dvou. Kromě těchto velkých měst budou pokladny RegioJetu také v Bílině, Proboštově nebo v Povrlech. Na všech pokladnách si bude možné koupit jízdenky pro celou síť Dopravy Ústeckého kraje, tedy nejen pro železniční spojení.

Schválená Koncepce pěší dopravy a řešení bezbariérové prostupnosti města Mostu doporučuje udělat z 1. náměstí pěší zónu bez průjezdu od magistrátu podél obytné části Centralu.
Méně aut v centru Mostu? Nový plán počítá s pěší zónou místo silnice

Nová smlouva přinese do Ústeckého kraje nové vlaky. Ty pro RegioJet vyrobí polská společnost Pesa, se kterou největší český soukromý dopravce dlouhodobě spolupracuje. Její vlaky cestující na severu Čech již znají. Například na Děčínsku jezdily v barvách Českých drah motoráky RegioShark, mezi Děčínem a Ústím nad Labem pak jezdí v barvách RegioJetu elektrické jednotky Elf.eu. Právě z nich by měly vycházek i vlaky, které budou od prosince 2026 převážet cestující na těch nejvytíženějších linkách v Ústeckém kraji. „RegioJet má tyto jednotky již smluvně zajištěné a tříletá doba je považována za dostatečnou na výrobu všech 23 jednotek. Tento časový rámec poskytuje dostatek prostoru pro všechny nezbytné fáze výrobního procesu, od návrhu až po dokončení jednotek,“ uvedla pro Deník mluvčí vítězného dopravce Alexandra Janoušek Kostřicová.

Z tratí v Ústeckém kraji by tak nejpozději na konci roku 2026 měly zmizet vagony přezdívané honeckery nebo Honeckerova pomsta vyrobené v 80. letech minulého století ve vagonce v Budyšíně speciálně pro tehdejší Československé státní dráhy. Ty doplňují RegioPantery, které jezdí na nejvytíženější lince od října 2012. V době konce smlouvy s Českými drahami tak budou ani ne v polovině své životnosti.

Elektrická páteř zahrnuje páteřní linky dopravního systému Doprava Ústeckého kraje:
• U1 Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň
• U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov
• U32 Ústí nad Labem – Litoměřice – Mělník – Lysá nad Labem
• U51 Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Klášterec n. O. (– Karlovy Vary)
• U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice) (posilové spoje k lince U4).

Dvou a třívozové jednotky budou, stejně jako další vlaky jezdící pro Dopravu Ústeckého kraje, zelené. Jejich kapacita sedících cestujících musí být podle počtu vozů minimálně 130 a 200 cestujících. Kraj si přitom ve smlouvě určil, na kterých tratích mají jezdit jak kapacitní vlaky. Třívozové jednotky tak budou jezdit především mezi Děčínem a Kadaní a propojí velká města, ve kterých žije na 400 tisíc obyvatel, tedy polovina všech lidí žijících v kraji. Samozřejmostí u nich bude klimatizace, možnost dobíjení drobné elektroniky nebo připojení na internet pomocí wifi, což umožňují už současné vlaky. Nově se počítá s tichými oddíly, ve kterých bude muset být v každé jednotce alespoň osm míst. Ty jsou ideální například pro ty, kteří chtějí na cestách pracovat a nechtějí být rušeni.

Smlouva mezi krajem a RegioJetem také upravuje sankce za porušení smluvních ujednání a výrazně zvyšuje jejich maximální roční hodnotu. Zatímco podle současné smlouvy s Českými drahami může kraj dát v součtu ročně sankce nejvýše za 1,4 milionu korun, nová smlouva tento limit zvedá na padesátinásobek. Přesně až na 10 procent roční celkové platby dopravci. Tomu se tak již nyní nevyplatí přehlížet některá smluvní ustanovení. Standardy vlaků a provozu včetně sankcí za jejich nedodržení popisuje několik desítek bodů na patnácti stránkách obsáhlé smlouvy. Například za nefunkční klimatizaci či topení, osvětlení nebo alespoň jednu toaletu může dopravce dostat až dva tisíce korun pokuty za každý spoj, který tento požadavek nesplní. V případě odpadkových košů pak kraj preferuje u výstupu koše na separovaný odpad, pokud zde nebudou, musí vytřídění zajistit RegioJet. Výrazně vyšší jsou pak pokuty za nezajištění předepsaného počtu pokladen nebo jízdu vlaku bez průvodčího. Za každý takovýto prohřešek může chtít kraj až pětitisícovou pokutu.

Mohlo by vás také zajímat: V Mostě má být nová továrna. Vyžádá si změnu rušné křižovatky poblíž nádraží

Zdroj: Deník/Martin Vokurka