Strach. Každý den zpoždění, často i desítky minut. Také nehody takřka denně. Nechtěný adrenalin. Nebezpečí. To jsou slova, která vyslovují stále častěji v posledních týdnech lidé, kteří cestují z okresu Louny do Prahy. Už tak velmi přetížená silnice I/7 totiž na několika místech prochází od začátku jara rekonstrukcí a zúžená komunikace nápor řidičů nezvládá. Kolony, nehody a nebezpečné situace jsou tam na denním pořádku. Rekonstruovat se přitom má až do konce září.

„Chcete zažít adrenalin? Zajeďte si do Prahy a zpět, po cestě ho určitě budete mít dostatek. Od začátku oprav se mé každodenní cestování do zaměstnání v Praze stalo nepříjemným zážitkem," říká Monika Slavíková ze Žatce.

Auto v příkopě není výjimkou

„První problémy jsou u semaforu, jak je silnice přetížená, plná kamionů, stojíte v koloně často i půl hodiny. Problémy jsou i u dalšího zúžení, kde je provoz sveden do jednoho pruhu - jde často o milimetry, stačí potkat kamion nebo autobus. Auto v příkopě není výjimkou. A když je nehoda, je to totálně zablokované. Mám strach, jsou to často velmi nebezpečné situace," pokračuje mladá žena.

Monika kvůli dlouhotrvajícím potížím s dopravou do práce dokonce začala uvažovat i o změně bydliště.

Dva pruhy zkrátka nestačí

Problémy jsou totiž na hlavním tahu z Chomutovska, Žatecka a Lounska do metropole už řadu let. Silnice ve dvou pruzích, plná kamionů, už nestačí. Je velmi přetížená. Bezpečně předjíždět se takřka nedá, i podle nezávislých měření jsou čísla, pro která byla projektována, překračována o tisíce. Dochází tam často k vážným a smrtelným nehodám, komunikace by nutně potřebovala modernizaci.

Připomeňte si: Měření na R7 potvrdila zásadní nárůst intenzity dopravy

Nynější rozsáhlá oprava části povrchů situaci ještě zkomplikovala. „Zúžení a svedení dopravy do jednoho pruhu bylo nebezpečné. Zdržení sice nebylo takové, ale auta jezdila hodně na těsno. Dva kamiony se tam sotva vešly a když byla nehoda, zastavilo se to úplně. Semafor bylo rozumné řešení, ale zase jsou větší zdržení. Ještě ráno, do půl šesté se to dá projet, pak už je to horší. Zpoždění je minimálně půl hodiny," potvrzuje velké problémy také Pavel Turza z Loun. I on jezdí za prací do Prahy každý den.

Práce mají trvat až do září

Asfaltování. Ilustrační foto. Opravovat se má až do září, silničáři ale chtějí rekonstrukce co nejvíce urychlit. Začalo se na konci února, celkem má být opraveno zhruba devět kilometrů silnice v kladenském okrese. Aktuálně se pracuje nedaleko Slaného a Hořešoviček na asi čtyřkilometrovém úseku, uzavřen a sveden do jednoho jízdního pruhu by měl být ale vždy zhruba kilometrový úsek. Většina úseků by měla být řízena semafory. Zároveň se pracuje ale také u Chlumčan a na dalších místech.

„Celkem bude rekonstruován úsek o délce osm a půl kilometru. Prováděna je oprava kanalizace, studená recyklace konstrukčních vrstev a obnova asfaltových povrchů. Komunikace je opravována v celé šíři za provozu, což vyžaduje převedení dopravy do jednoho pruhu a je nutné řídit provoz světelnou signalizací. Signalizace se bude postupně přesouvat, jak budou jednotlivé úseky opravovány, a to až do konce září," uvedla Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

V místě jsou kolony velmi časté

Oficiální termín dokončení celé akce je konec října. Do té doby by měla být předána, práce ale snad proběhnou rychleji. Akci provádí Sdružení Hořešovice, hlavním společníkem je firma Silnice group. „Zhotovitel stavby se bude v maximální míře snažit o zkrácení termínu rekonstrukce," dodala Ledvinová.

Ve zúžení, kde se „potkávaly" autobusy, kamiony, ale i osobní auta, zaznamenala více nehod středočeská policie. Auto v příkopu je tam k vidění velmi často. Ale také v okrese Louny je nehod dost a dost. Například v březnu na silnici do Prahy havaroval školní autobus, zraněny byly desítky dětí. Hned den potom další, nehody mají také kamiony. „Evidujeme na této komunikaci nyní velmi často kolony, zácpy, dochází ke zdržení. Každá, i menší nehoda, silnici prakticky zablokuje," říká Jiří Král, vedoucí dopravních policistů v okrese Louny.

Připomeňte si: U Panenského Týnce havaroval autobus, čtyřicet lidí bylo zraněno

Řidiči se snaží silnici vyhnout

Podle něj je nejnebezpečnějším místem v okrese Louny nyní odbočka na Smolnici. „Prakticky každý týden tam máme vážnou nehodu. Někdo chce ve velkém provozu odbočit, přibrzdí a jiný řidič nedobrzdí, zezadu do něj vrazí, navíc ho odhodí do protisměru . Jsou to velmi ošklivé čelní střety. Zabránit jim lze jen dostavbou," pokračuje Král.

Řidiči se nyní snaží komunikaci I/7 vyhnout. Zdržení jsou často desítky minut, když se stane nehoda, i déle. Objízdné trasy, když tam vjedou kamiony, jsou ale vždy velmi rychle také přeplněné. Část šoférů vyráží na „šestku". Jenže i na D6 z Karlových Varů na Prahu jsou problémy. Opravují se tam svodidla, probíhají i další rekonstrukce. Navíc po úzkých silničkách spojujících „šestku" a „sedmičku" začalo jezdit, díky snaze vyhnout se zácpám na I/7, velmi mnoho kamionů a aut, začíná tam být také nebezpečno.

Plno je i na D6 a dalších trasách

Řešení? Podle odborníků jen rychlá dostavba. Na dokončení D7 tlačí v poslední době stále více vedení měst, někteří politici i odborníci. Zatím se ale zdá, že půjde jen velmi pomalu. Hledají se peníze, někde dosud není, ani po letech, výstavba dostatečně připravená, projekčně ani majetkově, jiné silnice mají vyšší prioritu a staví se rychleji. Na dostavbu tlačí také investoři ze zóny Triangle, vláda jim silnici slíbila.

„Největším problémem jsou jednoznačně nedokončené rychlostní silnice. Jsou přetížené, často tam dochází k tragickým nehodám. Silnice I/7 je silnicí smrti a lidé tam umírají zbytečně. Za ta léta prakticky na každém kilometru došlo k úmrtí. Zabránit tragédiím by jednoznačně pomohla dostavba. Čtyři pruhy, mimoúrovňová křížení, směrové rozdělení, svodidla. Jedině to zabrání čelním střetům a fatálním následkům," říká Jiří Král, šéf dopravních policistů. „Tato silnice už dlouho kapacitně absolutně nedostačuje. Jsem přesvědčen, že pokud se dokončí, počty mrtvých výrazně klesnou," dodal Král.

Dálnice snad bude do osmi let

A jaká je současná vize dostavby? Podle posledních plánů ŘSD by měla být kompletní D7 dokončena až v roce 2023. Často se ale tento termín posouval, města podél silnice žádají, aby už byl definitivní. Letos by se měl začít budovat úsek od Bitozevsi k Postoloprtům, v roce 2017 má následovat obchvat Loun a Panenského Týnce. Patrně nejdéle ale bude trvat výstavba nedostavěných úseků ve Středočeském kraji, ty jsou nejméně připravené.

„Už by se konečně měla dostavět, je velmi nebezpečná," shodují se prakticky všichni Deníkem oslovení řidiči.