Nachlazení nebo jarní únava se v posledních dnech nevyhne skoro nikomu. Dobré pomocníky pro posílení organismu i prospěšnou jarní očistu těla však máme po ruce. Podle ekologického centra mohou lidé, než zajdou do lékárny, zkusit přírodní pomoc ze svých zahrádek nebo z čistých luk a strání, kterou s úspěchem používaly už naše prababičky.

„První jarní paprsky vytahují ze země čerstvě zelené lístky kopřivy, smetanky lékařské, sedmikrásky, podběl nebo potočnici. Všechny tyto bylinky přispívají k posílení organismu svými vitamíny a minerály, mají však také léčivé účinky,“ říká ekoporadkyně Jana Krátká.

„K dobré kondici vám pomohou bylinné čaje z čerstvých rostlin, nejvhodnější je čtrnáctidenní popíjení tří šálků čaje denně. Z bylinek ale můžete připravit i špenát, nádivku, zelenými lístky dochutit salát nebo přidávat do polévek či jiných pokrmů,“ radí Jana Krátká.

Byliny by se ale neměly sbírat všude. Odborníci varují hlavně před místy, kde se často venčí psi. Což je v Mostě například vrch Šibeník nebo Hrabák. Podle odborníků by si Mostečané měli pro rostliny zajít co nejdále od dopravy.

„Dobré zkušenosti mám například s Benediktem, kde sbírám byliny ve svahu k vodě, nebo například na Hněvíně,“ prozradila svou zkušennost Dana Kovaříková z mosteckého ekologického centra, podle které i když byliny nestačí nasbírat tolik škodlivin, jelikož mají kratší vegetační období, je nejlepší využít míst vzdálenějších od civilizace. A samozřejmě rostliny pořádně umýt.

Jarní únavu mohou pomoci zažehnat nejen správné byliny, ale hlavně pohyb. Podle psychologa je jarní únava zcela obvyklá se změnou počasí a změnou biorytmů člověka. Nejedná se většinou o dlouhodobou záležitost, ale přesto je potřeba dbát potřebných zásad, které návrat sil v člověku uspíší.

„Jarní únava je termín vyjadřující stav organismu v přechodu od zimy k jaru. Člověk jako součást přírody je meteorotropní, což znamená, že každý jsme trochu jinak citlivý na počasí a reagujeme jako organismus kompletně na změny prostředí,“ přiblížil psycholog Jan Lašek.

„Se symptomy jarní únavy si však lze poradit, jednak správným nastavením smýšlení, ale i bohatou, pestrou stravou a dostatkem pohybu,“ prozradil Lašek.