Ještě v 70. letech minulého století seděl ve své kukani v tramvaji konduktér, který odbavoval cestující. Ty nyní kupují papírovou jízdenku u řidiče nebo v mincovním automatu vedle sedaček. Patnáct let starý elektronický systém dokáže přijímat jen čipové karty místního dopravního podniku. Právě takovou kartu drží v ruce pětapadesátiletá Vladimíra, když nastupuje v centru Mostu do autobusu. U řidiče přiloží průkazku k čidlu a počítač jí strhne z kreditu 13 korun. Tohle odbavení Mostečance vyhovuje, ale kredit na kartě si musí průběžně hlídat. Když ho projezdí, musí si v dopravní kanceláři u Prioru nebo na nádraží kartu dobít třeba za dvě stě korun, aby mohla opět jezdit na nákup či k lékaři. Když na dobití zapomene, karta je nepoužitelná a Vladimíra bude muset u řidiče lovit po kapsách mince, aby jízdu uhradila. Proto by uvítala, kdyby se všech vozidlech MHD dalo platit i jinak, třeba přes aplikaci v mobilu. „To by bylo ideální,“ řekla Deníku.

Na nový odbavovací systém, který má stát několik desítek milionů korun a plně integruje MHD na Mostecku s výhodnou krajskou síťovou dopravou (DÚK), se čeká už několik let. Projekt je ve skluzu, ale podle aktuálních informací z dopravního podniku je jen krůček od spuštění klíčové fáze. „Máme hotovou specifikaci, pracujeme na zadávací dokumentaci a pokud vše dopadne podle našeho přání a budeme mít k dispozici všechny potřebné podklady, rádi bychom ještě v letošním roce vyhlásili veřejnou soutěž,“ sdělil ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Mostecká MHD. Ilustrační foto
Je rozhodnuto, MHD na Mostecku zdraží, ale některých skupin se to netýká

Zprovoznění systému se plánuje v roce 2023. Měl by umožnit například platbu jízdného prostřednictvím bezkontaktní platební karty či chytrými hodinkami s čipem, bezkontaktní čipovou kartou Dopravy Ústeckého kraje nebo mobilní aplikací DÚKapka, v níž lze také vyhledávat různá spojení v rámci celého kraje od autobusů po lodě.

Podle Dunovského nebude MHD na Mostecku využívat SMS jízdenky, protože jsou pro podnik nevýhodné. „Naopak bude možné si zakoupit papírovou jízdenku u řidiče do jakékoliv zóny v rámci integrované dopravy Ústeckého kraje,“ dodal ředitel.

Součástí moderního odbavovacího systému bude nově i e-shop, který umožní držitelům bezkontaktních čipových karet dopravního podniku pořídit si elektronický časový kupon DÚK či dobít elektronickou peněženku na čipové kartě. „Zakoupené produkty se poté budou prostřednictvím terminálů ve vozidlech zapisovat na bezkontaktní čipovou kartu bez nutnosti návštěvy předprodejního místa,“ uvedl Dunovský.

V Obrnicích na Mostecku je proočkovanost 47,9 %.
Nepotřebuji, bojím se, nemám informace, tvrdí neočkovaní v Obrnicích

Současný elektronický systém je třeba vyměnit, protože je technicky zastaralý a snižuje komfort cestování. Dopravní podnik byl jedním z prvních v Ústeckém kraji, který ho zajistil, ale není kompatibilní se systémy ostatních dopravců, kteří kupovali zařízení později a už s modernějšími funkcemi. Nový systém pro Mostecko by se měl pořídit s pomocí dotace. Na dosluhující zařízení už nejsou ani náhradní díly a bývají s ním potíže. Výměna měla začít loni, ale projekt zpomalila koronakrize.

Také pořízení současného systému nebylo snadné. V roce 2004 zahájil podnik přípravu, o rok později systém koupil a otevřel zákaznické centrum u Prioru. Od 1. dubna 2006 se odbavování na bezkontaktní čipové karty rozběhlo souběžně s papírovými jízdenkami a od července téhož roku elektronika plně nahradila jízdenky kupované mimo vozidla.

Ředitel mostecké nemocnice Pavel Markalous
V lednu obnovíme lůžkové oddělení psychiatrie, říká nový ředitel Nemocnice Most

MHD na Mostecku byla integrovaná s DÚK jen částečně – krajské jízdenky uznává, ale nevydává. Na všech linkách platí papírové jízdenky DÚK i jízdenky v mobilní aplikaci DÚKapka zakoupené přes jiné dopravce.

MHD na Mostecku vznikla v roce 1901, kdy se začínalo s deseti cenovými pásmy. Od té doby platilo mnoho druhů papírových jízdenek a způsobů odbavování. Průlomem byl rok 1977, kdy se v tramvajích a autobusech zavedli samoobslužné strojky pro označení jízdenky koupené třeba v trafikách a z MHD zmizeli průvodčí. Nasazení elektroniky v roce 2006 bylo podobnou revolucí.