Útok provedlo 140 letadel ze základen ve Velké Británii, kromě závodu v Záluží byly zasaženy i okolní obce. „Důvodů, proč byl počet obětí náletu tak vysoký, bylo hned několik. Nikdo nečekal a ani nevěřil, že spojenci budou bombardovat. Závod byl navíc v době, kdy došlo na letecký útok, uzavřen a strážní na branách nechtěli nikoho pustit ven,“ připomněl historik Karel Otto Novák ze Severočeského leteckého archivu Mostu, spolku, který se stará se o expozici v Mezinárodním památníku obětem II. světové války v Mostě.

Spojenci náletem z 12. května 1944 odstartovali Bitvu o benzín, mohutnou leteckou ofenzívu, která pak významným způsobem zkrátila II. světovou válku. „Ještě před samotným náletem, který trval pouhých dvacet minut, byl vyhlášen letecký poplach. Ten trval od 13.30 do 14.40 hodin a byl 71. od začátku války a 24. v roce 1944,“ doplnil Novák.

„Útok na STW. Požáry v závodě. Počet svržených zápalných a tříštivých bomb ještě není znám. Ztráty ještě nejsou známy,“ napsal v prvním odeslaném dálnopisu pověřenec místního velitelství protiletadlové obrany Dressler.

Dvě hodiny po náletu už je konkrétnější. „V 16.05 hodin bylo hlášeno 5 mrtvých, 75 zraněných, z toho 50 těžce. Se zvýšením počtů se dá počítat,“ informoval.

Nakonec bylo napočítáno 590 mrtvých, přičemž poslední tři oběti prvního náletu byly nalezeny, vyproštěny z trosek a identifikovány až 22. února 1945. Byli to parteiführer z lágru č. 20 Ernst Mann, francouzský zajatec Robert Lefevre a neznámá mrtvola muže.

Most nebyl jediný cíl náletu

Ztráty, ač nesrovnatelně nižší, byly i na straně spojenců. Německá protiletadlová obrana, takzvaný flak, sestřelila přímo nad Zálužím americký letoun, který se zřítil do krušnohorské obce Český Jiřetín, tehdy Georgendorf. Jeden z letců havárii nepřežil.

Kromě města Mostu (tehdy Brüx) provedlo americké letectvo útoky ještě na další výrobny a skladiště pohonných hmot na německém území. Byly to Merseburg, Lutzkendorf, Hedrogen, Bulstadt, Zeitz, Böhlen, Ostende, Zwickau, Chemnitz, Geru a Hof.

Továrně je 80 let, u startu byl Henlein

Chemický závod v Záluží zažil do konce války ještě 16 leteckých útoků. Poslední v noci z 5. na 6. března 1945.

Výstavba chemičky začala před 80 lety, 5. května 1939, slavnostní výkop provedl Konrad Henlein. Od prosince 1942 závod produkoval benzín. V březnu 1945 v něm pracovalo přes 28 tisíc lidí, a to včetně válečných zajatců a totálně nasazených.