„Vedle zástupců evropských vysokých technických škol, včetně šesti českých, se v Mostě představili i budoucí inženýři z Indie, Kanady či Izraele. Na sever Čech letos dorazilo rekordních 52 týmů, celkem tedy skoro devět set mladých lidí,“ upřesnil organizátor akce a generální ředitel společnosti Formula Student Czech Republic Michal Vašíček.

Pozornost poutaly monoposty, které se proplétaly mezi kužely, aby co nejrychleji absolvovaly čtyři předepsané okruhy, dva na levou a dva na pravou stranu, což studentská auta běžně zvládají v čase kolem pěti vteřin. V tomto případě ale jízda trvala o něco déle. Formule totiž jezdila bez řidiče.

„Jedná se o autonomní, tedy bezpilotní formulové vozy, které byly v Čechách k vidění v akci vůbec poprvé. Přihlásily se s nimi čtyři týmy, všechny zahraniční,“ vysvětlil Vašíček s tím, že nejblíže to měli Slováci. „Byla to pro nás nová zkušenost. Překvapilo mě, že ačkoli jde o nejnáročnější kategorii z hlediska vývoje a výroby vozu, týmy autonomních formulí byly nejméně početné,“ podělil se o své postřehy ředitel.

Mezi tuzemskými týmy nadšenců sestavující funkční miniformule, srovnatelné s monoposty známé Formule 1, vyniká brněnská technická univerzita.

„Letos se jim velmi daří. Dlouhou dobu mají vzestupnou tendenci, což se už projevuje i na světové úrovni. Všeobecně ale jsou všichni soutěžící velmi žádaní na trhu práce, mezi zájemci pak převažují pochopitelně automobilky,“ doplnil Vašíček.

Do Mostu univerzitní týmy z celého světa zavítaly popáté. „Česká republika závody hostila už posedmé, první dva ročníky se uskutečnily na letišti v Hradci Králové, Most měl premiéru v roce 2015,“ informoval mluvčí společnosti Autodrom Most Jan Foukal s tím, že soutěž je každoročně organizována i v dalších evropských zemích. Letos končí ve Španělsku.

Zadáním soutěže The Formula Student je vývoj vozu formulového typu pro víkendového neprofesionálního závodníka. Soutěž je často označována jako inženýrská. Z tohoto důvodu týmy nesoutěží pouze na trati, ale také před odbornými komisemi, které prověřují jejich vozy z hlediska technické vyspělosti, ceny, ale i třeba prodejního potenciálu. Podnik je přístupný veřejnosti, diváci mají vstup zdarma. V obrovském stanu, který sloužil jako paddock, tak mohli nahlížet pod ruce mechaniků všech dvaapadesáti týmů.

„Jo, byla to zajímavá podívaná,“ svěřil se devatenáctiletý Mostečan Adam, který na polygon zavítal ve čtvrtek, kdy byly na programu závody autonomních formulí. O den později se jely technické disciplíny. V sobotu soutěž vyvrcholila vytrvalostním závodem formulí na 22 kilometrů. Nejlépe si v Mostě vedl tým ČVUT CarTech Praha. Druhý byl PWR Racing Team z Polska a třetí TU Brno Racing.

Studenti technických univerzit soutěží v konstrukci formulí od roku 1981, kdy ve Spojených státech vznikla Formula SAE. Do Evropy soutěž pronikla koncem 90. let minulého století.