Stalo se to v srpnu v ulici U Zámeckého parku v Litvínově, kde se střetl jezdec na elektrokoloběžce s chodkyní. Zatímco žena utrpěla jen povrchová zranění a stačilo ošetření na místě, dospělého koloběžkáře odvezla sanita do nemocnice. Na vyšetření musela i svědkyně, která byla z kolize v šoku. Tato neobvyklá událost je předzvěstí něčeho, co se bude v kraji stávat častěji. S masivním nástupem alternativní dopravy nastal podle odborníků čas věnovat elektrokoloběžkám větší pozornost i v menších městech a obcích. Zvláště tam, kde jezdí nelegálně po chodnících.

„Počet elektrokoloběžek se stejně jako počet elektrokol zvyšuje a tento trend bude pokračovat,“ nastínil další vývoj krajský koordinátor Besipu Milan Stehlík. Z pohledu čisté mobility, která má omezit automobilismus s exhalacemi výfukových plynů, je nový typ pouličního vozítka vítaný. Jde však i o bezpečnost. „Elektrokoloběžka je brána jako jízdní kolo, takže na chodník nepatří,“ dodal Stehlík.

Kolik je v regionu elektrokoloběžek, nikdo netuší, protože na rozdíl od hlášených motorových vozidel centrální evidence neexistuje. Boom je ale patrný. „Letošní poptávka po elektrokoloběžkách se v kraji meziročně zvýšila na dvojnásobek,“ sdělila mluvčí obchodního řetězce Datart Eva Kočicová. Hlavní sezona prodeje elektrokoloběžek nastupuje začátkem května a trvá do letních měsíců. „Druhá vlna pak začíná v předvánočním období,“ dodala mluvčí.

Chodci začínají být ostražitější. „Dospělý jezdec na elektrokoloběžce mě málem srazil na chodníku u Kahanu. Zrovna jsem uhýbal doleva, když mě těsně minul. Jel rychle, i když tam bylo víc lidí,“ postěžoval si Deníku senior z Mostu.

Nový trend sleduje dopravní inženýr a člen městské dopravní komise v Mostě Jiří Nedvěd. Podle něj je třeba vytvořit podmínky, aby se elektrokoloběžky staly běžnou a co nejméně konfliktní součástí silničního provozu ve městech. „Roztrhl se s nimi pytel a předpokládám, že po Vánocích je uvidíme ještě častěji. Já to udávám jako důvod, proč musíme zároveň s modernizací komunikací rozšiřovat cyklosíť se samostatnými ochrannými pruhy,“ sdělil Nedvěd, který nedávno zkoušel jezdit na elektrokoloběžce v Belgii.

Z počátku ani on nechtěl na rušných silnicích riskovat srážku s auty, ale v Belgii si užíval jízdu v ochranných pruzích. „Bylo to úplně super a připadal jsem si poměrně bezpečně,“ svěřil se odborník. Pokud koloběžkáři mají na silnici prostor pro sebe, tak ho podle Nedvěda podobně jako cyklisté rádi využijí, protože nechtějí kličkovat mezi chodci. Mostecká radnice nyní buduje při rekonstrukci silnice v ulici SNP dva cyklopruhy na obou stranách vozovky. Po dokončení se tento okrajový koridor vyhradí i elektrokoloběžkám. V Mostě to bude zatím druhá lokalita s tímto opatřením.

Most je svažité město a masivní rozvoj cyklistiky jako v rovinatých obcích před pár lety málokdo předpokládal. To se ale může změnit. „Elektromobilita jde tak nahoru a tak rychle, že se dotýká i takového kopcovitého města, jakým je Most,“ upozornil Nedvěd. Do některých ulic se však dva cyklopruhy nevejdou. V Belgii, která může být inspirací, vytvářejí v omezeném prostoru cyklopruh alespoň na jedné straně silnice. „Tím pádem jsem se po většinu času mohl bezpečně přesouvat na elektrokoloběžce po silnici,“ dodal Nedvěd.

Elektrokoloběžky na chodnících začínají dělat starosti i strážníkům v Chomutově. „Stížnosti se hromadí, ale na rovinu musím říct, že objasněnost těchto přestupků je zatím minimální. Máme tolik jiných úkolů, že na tuhle novou agendu nám nezbývá moc času a nemáme ani dostatečné kapacity na preventivní kontroly,“ připustil ředitel chomutovské městské policie Tomáš Douda. Podle něj chybí i dostatečná právní opora, a proto se uživatelé různých typů alternativních vozítek vyhýbají odpovědnosti odvoláváním na nejednoznačné předpisy. „Při zákrocích s námi polemizují a tím vše komplikují. Je to teď zkrátka složité,“ řekl ředitel.

Podle Policie ČR je osoba jedoucí na koloběžce považována z pohledu zákona o provozu na pozemních komunikacích za cyklistu. „Platí pro ni tedy stejná ustanovení jako pro osobu jedoucí na jízdním kole,“ informovala policejní preventistka Vladimíra Šrýtrová. U elektrokoloběžky se navíc posuzuje výkon motoru. Bez registrace a řidičského oprávnění musí mít maximální rychlost do 25 km/h a výkon elektropohonu nesmí překročit 250 W nebo maximálně 1000 W u dodatečně namontovaného motoru, jinak je brána jako motocykl a je třeba STK a registrační značka.

V České republice není minimální věková hranice užívání elektrokoloběžky omezena. Spory o bezpečnost mohou nastat na chodníku: jezdec na něm smí koloběžku pouze vést, ale výjimkou jsou děti do 10 let věku, pro které může být jízda v běžném silničním provozu riziková.