Podnik má 128 autobusů a 69 tramvají. Zaměstnanci říkají, že výměnu by potřebovalo až sedmdesát autobusů a drtivá většina tramvají. Firma musí spoléhat na dotace a pomoc obou akcionářů, aby obnovu vozidel postupně zvládla.

„Nové představenstvo zastihlo dopravní podnik v trošičku podfinancovaném stavu, provozně i investičně. Právě investiční financování je jednou z priorit,“ řekl Václav Zahradníček, místopředseda představenstva dopravního podniku a radní Mostu za Sdružení Mostečané Mostu. „Investice se plánují do výše odpisů,“ dodal Pavel Stehlík, předseda představenstva a radní Litvínova za ODS.

Vedení podniku čeká na únor, kdy ministerstvo dopravy oznámí objem dotací na obnovu vozových parků v ČR pro rok 2008. „Naší prioritou je nákup autobusů, tramvají ne,“ řekl ředitel dopravního podniku Milan Dundr. Podnik sice nové tramvaje potřebuje, ale nemůže si je teď dovolit. Jedna malá totiž stojí dvacet milionů korun, nízkopodlažní Astra (dvě už jezdí Mosteckem několik let) stojí 30 milionů korun. Za ně lze koupit čtyři bezbariérové autobusy MAN.

Dopravce spoléhá na velké dotace z Evropské unie, která mají proudit do kraje do roku 2013 v rámci takzvaného regionálního operačního programu. „Chtěli bychom využít dotací,“ potvrdil technický ředitel podniku Karel Beneš.

Peníze na nové tramvaje od EU by podnik mohl získat, když společně s městem Litvínov a Ústeckým krajem prosadí rekonstrukci části průjezdu Litvínovem. Podle Dundra je důležité, že mezi partnery už došlo k předběžné dohodě.

Od roku 1994 jezdí na Mostecku všechny autobusy MHD na plyn. Pro MHD se kupují jen ekologické a bezbariérové vozy, staré se vyřazují. V tom vidí firma budoucnost. V Evropě je takový přístup unikátní. Plně ekologickou MHD má na kontinentu jen Vídeň.

Minulý týden nasadil podnik šest nových autobusů za celkem 34 milionů korun, tři vozy německé značky MAN na MHD, tři vozy značky Crossway na linkovou dopravu v Ústeckém kraji. Novinkou u vozů MAN je výkonnější motor a dveře otevírané dovnitř. Na jejich koupi přispěl stát sedmi miliony korun, Most 455 tisíci korunami a Litvínov 245 tisíci. Naftové autobusy Crossway od firmy Iveco jsou klimatizované, svezou až 85 lidí a mají místo pro kočárek nebo invalidní vozík. Stát na nákup přispěl 1,2 milionu korun.