Dvě seniorky kritizují na třídě Budovatelů rušnou křižovatku u Prioru. Zdá se jim špatná pro chodce. „Je to tam blbý,“ uzavírají debatu.

Odborníci už vědí, že nejde o bezcenné klábosení. Podobné rozhovory je třeba brát vážně. Dokázala to pocitová mapa. Je na ní 1192 záznamů od 221 Mostečanů. Expertům ukázali, kde cítí nebezpečí v dopravě. Jsou to třeba křižovatky u Prioru, Centralu, Kahanu a silnice od muzea k Luně.

Glosa na toto téma: Doprava chce klid

Mapa má napovědět

Mapa je součástí Plánu udržitelné městské mobility, který má radnici navrhnout zlepšení pro chodce, řidiče, cyklisty i cestující v MHD. „Dopravní průzkum je základ,“ říká po půl roce analýz dopravní inženýr Pavel Roháč.

Teď týmy odborníků hledají řešení problémů. Počítají například s tím, že počet automobilů na 1000 Mostečanů postupně stoupne ze současných 412 na 500, že špička je na mosteckých silnicích mezi 7. a 8. hodinou a že 37 % nehod je s účastí chodců a cyklistů. „To je velmi vysoké číslo,“ upozorňuje Roháč.

close Pocitová mapa ukazuje místa s dopravou, kde se Mostečané necítí bezpečně. info Zdroj: mobilita-most-litvinov.cz zoom_in

Pocitová mapa ukazuje místa s dopravou, kde se Mostečané necítí bezpečně. zdroj: mobilita-most-litvinov.cz

Zajímavé je, že statistické shluky dopravních nehod odpovídají zejména u lehkých zranění místům, na která ukázali lidé v pocitové mapě. Už teď odborníci avizují, že z hlediska výkonnosti mohou nastat v budoucnu potíže na křižovatce u Lidlu a pod Lajsníkem. Kolize předpovídají například u Prioru. Negativně hodnotí i situaci na silnici Most – Litvínov, jejíž rozšíření se stále odkládá.

MHD, cyklistika, výkonnější křižovatky

Diskuze s veřejností o dopravě v Mostě bude pokračovat. Řešit se musí růst stupně automobilizace, který zatěžuje komunikace a zvyšuje riziko nehod. Proto se začíná hovořit i o zvýšení výkonnosti křižovatek a upřednostňování MHD. Průzkum prokázal i nízké obsazení osobních vozidel (v průměru 1,3 osob na jízdu).

Rozvíjet by se proto měla i cyklistika. „Chybí skelet tras, který by propojoval centrum města a sídliště, chybí trasa podél třídy Budovatelů a chybí cyklistická trasa Most-Litvínov,“ uvádí analýza. Expertům vadí, že cyklisté musejí riskovat zdraví na rušných silnicích.