Teď by měly vlivné organizace včetně obecních samospráv dokázat, že léta vymýšlení různých odborných a politických strategií ke zlepšení komunikace v turismu měla nějaký smysl.

Na hipodromu táboří až do 2. srpna tisíce lidí z celého světa, kteří od pondělí přijíždějí na sraz Kachen. Cizinci jsou mobilní, mají peníze a chtějí si užívat i za plotem stanového městečka. Vyrážejí nejprve do Mostu.

Poptávka po službách roste. „Je to znát,“ řekl včera Deníku Miroslav Patera, ředitel největšího mosteckého hotelu Cascade. Ten se na nápor Kachen dopředu připravil. Hostí desítky účastníků megaakce. Včera, kdy začal oficiální program, otevřelo informační stánek na hipodromu Centrum rozvoje turismu Mostecka, které je příspěvkovou organizací města Mostu.

Centrum propagující Mostecko chce „Kachňáky“ nalákat do restaurací a na místní nej – třeba na přesunutý děkanský kostel, hrad Hněvín či aquadrom. „Budeme se snažit účastníky srazu udržet v Mostě,“ řekla Tereza Čížková z centra turismu.

Konkurence je ale velká i uvnitř tábora. Ten funguje jako „sídliště“ s vlastním trhem (desítky stánků), měnou (duckáty) a službami (úklid, rozvoz pečiva, koutek pro děti, servis aut, zábava).

Celkový rozpočet akce je zhruba 12,5 milionu korun. Podle pořadatelů jsou návštěvníci těchto setkání zvyklí na vysoký standard organizace. „Chtěli jsme, aby se tu cítili jako ve městě se všemi možnostmi, které prostředí nabízí. Nesehnali jsme vlastně jen kadeřnici, která by mluvila třemi jazyky,“ řekl Tomáš Neruda z organizačního „kachního“ týmu.

Cizince navíc zajímají nejatraktivnější místa mimo Most. „Hipodrom je ve vzdálenosti zhruba jedné hodiny jízdy od Prahy,“ naznačil Neruda. Po skončení akce se Kachny rozdělí – budou s průvodcem cestovat po ČR. Most má už jen pět dnů na prosazení svých služeb.

„Udělali jsme pro to maximum,“ řekl Deníku Miroslav Suchý, ředitel hipodromu a předseda komise pro oblast cestovního ruchu Hospodářské a sociální rady Mostecka.

Původně měl být mezinárodní sraz Kachen v Liberci. Suchý ale přesvědčil pořadatele, že hipodrom v Mostě je pro tak velkou akci ideálním místem. Poté usiloval prostřednictvím turistického centra například o to, aby mostecké restaurace vařily české speciality a měly cizojazyčné jídelní lístky.

To, zda Most v ojedinělé turistické zkoušce obstál či selhal, by měli po srazu zhodnotit odborníci i politici. Rudolf Jung, předseda Okresní hospodářské komory v Mostě, pro Deník připustil užitečnost takové analýzy. „Mohla by přinést důležité poznatky. Jako komora se tím budeme určitě zabývat,“ uvedl Jung.

„My se snažili. Teď záleží na podnikatelských subjektech, zda se dokáží prosadit nebo svou šanci promarní,“ sdělil Suchý. Někteří podnikatelé podle něj sraz podcenili: ucítili zisky příliš pozdě a hlásí se o prodejní místa v táboře, když jsou už dávno obsazená.