Kluci z hor řezali májku v sousední vsi. Chlapi je chytili v autobusu, přesunuli do auta a odvezli pryč.

„Byl to téměř gangsterský únos naivních dětí, které se za bílého dne snažily dodržet prastarou tradici,“ hájí své dítě a jeho kamarády Jan Turzó. Starosta Jan Bejček se hájí: „Předali jsme je policii. Poškodili obecní majetek a ohrozili životy lidí.“

Spor možná skončí u soudu. Legislativa ale s folklórními rituály nepočítá. Zvítězit by měl selský rozum, říkají právníci.

Příběh jako z hrdinského eposu

Tři horliví školáci z Hory Svaté Kateřiny vyrazili v pátek 1. května do Nové Vsi v Horách. Chtěli pokácet májku postavenou den předtím.

Začali ji řezat pilkou kolem druhé hodiny odpoledne. Za pár minut si jich místní všimli a vykázali je pryč. Jeden kluk odjel domů na kole, dva se vraceli autobusem. Na silnici ho předhonilo osobní auto. Posádku tvořili rozčilení muži z Nové Vsi. Mezi nimi byl i starosta Jan Bejček. Když autobus zastavil na zastávce, vešel starosta dovnitř. Dva kluci museli přestoupit do auta. Muži je odvezli na policii. Školáci (12, 13 a 15 let) čelí podezření z poškození věci.

„Ten případ prošetřujeme,“ potvrdila Deníku mostecká policejní mluvčí Ludmila Světláková. Proběhly první výslechy. Zda děti spáchaly pouze přestupek, ještě není jasné. Kvůli jejich věku nechce policie případ více komentovat.

Zvyk versus moderní doba

Jan Turzó z Hory Svaté Kateřiny s postupem novoveského starosty Jana Bejčka nesouhlasí. Turzó hájí právo obyvatel na dodržování lidových zvyků, zmiňovaných ve školách, knihách i televizi.

„Nová Ves vztyčila májku. Tím se otevřeně přihlásila k tradici. Podle ní musí obec počítat i s rizikem, že se někdo ze sousední vsi pokusí májku podřezat nebo z ní sejmout věnec,“ řekl Deníku Turzó, učitel a rodák z Moravy.

BOJE O MÁJKU

V roce 2001 se vesničané pokusili ukrást májku Mostu. Strážníci stržení kmene zabránili. Naříznutý strom znovu upevnily technické služby. Pokuty nepadly.

V roce 2004 (1. 5. v 0.01 hodin) podřezali májku v centru Mostu tři muži ve věku 17 až 27 let. Kmen spadl na 1. náměstí. Nikdo nebyl zraněn. Strážnici viděli kácení z kamery. Přijeli pozdě, muže ale zadrželi a předali policii. Trest policie nezveřejnila. Strážníci sdělili, že by tolerovali například rituální sebrání věnce.

V obci Velichov u Žatce zmlátila před lety podnapilá skupina osob místní obyvatele u májky. Útočníci použili tyče. Byla vážná zranění

Jan Turzó je přesvědčen, že zákon porušil starosta, když se zmocnil dětí proti jejich vůli. „Májka nespadla. Škoda z nařezání musela být rozhodně menší než uříznutí živého stromu v lese. Starosta přesto neváhal pronásledovat autobus, vyvést z něj kluky a pak je zadržovat v autě, ve kterém nikoho neznali. Co kdyby v té stresové situaci auto havarovalo?“ sdělil Turzó.

Na starostu Bejčka podal trestní oznámení. Viní ho z omezování svobody dětí. „Měl to řešit v klidu a ne takovým gangsterským způsobem,“ uvedl Turzó.

Májka jako dekorace s alkoholem

Starosta odmítá pochybení. „Nikoho jsem neomezoval. Vyzval jsem je, ať vystoupí a oni v pohodě šli,“ řekl Bejček Deníku. „Jsem starosta a musel jsem konat, když pro mě přijeli (muži z obce). Májka je majetek obce. Ti kluci mohli řezáním někoho zabít. Co kdyby májka spadla na kočárek?“ dodal. Předání výrostků policii považuje za správné.

Škodu způsobenou dětmi obec podle starosty vyčíslila na 1 200 korun. „Májka byla přes půlku naříznutá a musela se pokácet,“ uvedl starosta.

Místní vykopali nové základy a zkrácenou májku opět vztyčili. Nepodařilo se jim zachránit před rozbitím tři lahve s alkoholem. Ty se podle jiného zvyku dávají na májku jako lákadlo pro mládence, kteří o pití soutěží ve šplhu.

"Mohli jsme je seřezat"

Starosta trvá na tom, že obec májku nevztyčila kvůli ortodoxním tradicím. „Na tyto zvyky nevěřím. Tradicí je stavění májky, ne její kácení dětmi. To, co se dělo dříve, někde možná ještě funguje, ale podle mě je to furiantství,“ řekl Bejček. Májovou dekoraci si chtěla obec po měsíci sama strhnout stejně jako řada dalších obcí a měst.

Starosta nesouhlasí s tvrzením, že vztyčením májky se obec přihlásila k celé tradici, tedy k soupeření vesnic v podřezávání kmene či v krádeži věnce.

„Je to věc názoru. My nemáme brance, aby májku hlídali,“ uvedl Bejček. Podle něj nesou odpovědnost za čin dětí jejich rodiče, kteří mohou být rádi, že vše dopadlo v klidu.

„Tradice přece také říká, že jsme ty kluky mohli seřezat. To se ale nestalo,“ upozornil starosta.

Zákon? Ne, selský rozum

„Právní řád nepamatuje na tradice,“ řekla Deníku Iva Hrazdílková, mluvčí veřejného ochránce práv. Podle odborníků z kanceláře ombudsmana je logické, že legislativa se zvyky nepočítá. Od Chodska až po Slovácko je tolik lidových rituálů, jejichž dodržováním se lze dostat s někým do konfliktu, že by normy všechny neobsáhly.

Pokuty o Silvestra?

Dva příklady za všechny: tolerované šlehání žen o Velikonocích či Silvestr. Jak by se postupovalo, kdyby se miliony „zbitých“ českých žen obrátily na policii? Jak by se postupovalo, kdyby si miliony obyvatel stěžovaly na další miliony obyvatel včetně radnic, že je ruší ohňostroji v době nočního klidu?

I incident v Nové Vsi je unikát. Podle právníků by měl rozhodovat selský rozum.

Po něm volá i Turzó. Odvolává se odbornici Dagmar Šottnerovou. Ta v publikaci Lidové tradice píše: V den, kdy se májka kácela, vyšel z hostince průvod. Když obešel celou ves, dva chlapci se převlékli za chalupníky, dva za myslivce a dva za četníky. Potom se odehrála scénka, kdy chalupníci máj podřezali, myslivci a četníci je pak honili, chytili a vyslýchali. Nakonec se všichni udobřili a z poraženého máje si vzali větvičky, které prý přinášely štěstí.

A Turzó dodává: „Takže naši hoši jsou chalupníci, starosta Nové Vsi a spol. myslivci, četníci jsou policisté. Doufám, že na konec zvítězí rozum a všichni se udobří a dostanou větvičku pro štěstí. Takové tradice by se přeci měly dodržovat.“

Pře o pohanský symbol sexu

Jan Turzó navrhl starostovi, že kluci by si škodu v obci odpracovali. Starosta to odmítl s tím, že zaměstnáním dětí by porušil zákon.

Turzó nevylučuje soudní při, pokud padne za čin dětí nepřiměřená pokuta. Kontaktoval již svého advokáta.

Rituální oslavy májek se stejně jako pálení čarodějnic obvykle řadí k pohanským zvykům, které křesťanství tolerovalo jako lidový folklór: oslavy jara se skrytou sexuální symbolikou. Kmen májky představuje mužský princip, věnec ženský princip. Krádež věnce či pokácení májky jinou chasou znamenalo pro poškozenou obec veřejnou ostudu.

Májku letos postavilo na 1. náměstí i město Most. Je spíše dekorací než pohanským symbolem plození. Přesto se mosteckou májku v minulosti pokusilo uřezat několik osob.