Platí to především pro situace, které upravují pravidla silničního provozu a není třeba na ně zvlášť upozorňovat dalšími dopravními značkami. „Jedno takové místo vidím přímo u sebe u domu, kde je značka zákaz stání úplně zbytečná. Pokud by zde totiž zastavilo auto, nebyla by dodržena nejmenší průjezdná šířka,“ říká Jan Pechout, který bydlí v ústecké čtvrti Bukov.

Podobná místa jsou v celém Ústeckém kraji především na sídlištích, například v Děčíně na Starém Městě. „Na sídlištích je to možné řešit třeba podobně jako je tomu na parkovištích u nákupních center. Před vjezdem do vybrané oblasti se umístí značka říkající, že vždy platí přednost zprava,“ dodává Pechout.

Naopak příliš nelze omezit značku hlavní silnice, kterých bývá podél komunikací také poměrně hodně. Pokud by tam nebyly, bylo by nutné dávat přednost autům jedoucím zprava z každé boční uličky.

Jedním z takových míst, kde jsou i desítky dopravních značek na několika stovkách metrů, je Pražská ulice v Krásné Lípě. Po její straně přiléhající k čerpací stanici a správě národního parku vede cyklostezka a stezka pro pěší, kterou označuje mnoho značek. U každého křížení s místní komunikací musí být po dvou značkách oznamujících konec a začátek cyklostezky. Ty navíc ještě doplňuje značka přímo na silnici upozorňující na cyklisty.

Starosta Krásné Lípy Jan Kolář se brání tím, že takto bylo místo zkolaudované. „A my značky nemůžeme odstranit bez souhlasu silničního správního úřadu. A cyklostezku rozhodně zrušit nechceme,“ vysvětlil starosta vznik vyhlášeného značkového háje na severu Čech.

Podle jeho slov paradoxně na jiných místech dopravní policie hlídá, aby nedocházelo k duplicitě dopravních značek. „Chtěli jsme dát do některých ulic značky zákazu stání. Policie nám řekla, že zákaz stání již plyne ze šíře komunikace,“ dodal Kolář.

Nejen značky, ale i reklamy

Nadužívání značek má hned několik negativních dopadů. Především snižují pozornost řidiče, kteří při sledování jedné značky za druhou mají výrazně užší zorné pole. Může se pak tak stát, že přehlédnou člověka, který jim vchází před auto. Jejich pozornost navíc rozptylují i stovky reklam stojících u frekventovanějších silnic v každém městě včetně velkých billboardů. Správce silnic navíc umístění zbytečných značek stojí poměrně velké peníze. Značka včetně umístění totiž vyjde na několik tisíc korun, v případě poškození je pak potřeba ji opravit nebo vyměnit.