„Samozřejmě také cyklista je účastník silničního provozu a jeho povinností je mít kolo v pořádku. Příčinou nehody mohou být například špatné brzdy,“ nabádá ke kontrole Ilona Novotná, mluvčí policie. A co je třeba zkontrolovat? „Prakticky všechno, brzdy, převody a u těch, kteří jezdí víc, i řetěz.

O servisní práce je nyní velký zájem. „Lidé to ale hodně nechávají na poslední chvíli. Přívezou kolo v pátek a v sobotu už ho chtějí mít hotové, jelikož jedou na hory. Pro velký zájem, to ale není možné. Proto je lepší kolo přivést před cestou na výlet dříve,“ řekl včera Deníku Pavel Chotěborský z Bike Parku v Mostě. Připravit kolo na sezonu tam stojí od 300 do 600 korun, podle rozsahu práce.

Podle cykloprodejce Milana Jiráska je třeba také upozornit, že při výběru kola by neměla rozhodovat cena. „Nízká cena, na kterou lákají u tzv. supermarketových kol, by neměla být měřítkem. Třeba po měsíci provozu pak lidé za námi do servisů přijdou, že se jim ulomila klika a nebo mají nějakou další závadu,“ uvádí z praxe prodejce a mechanik kol Radek Páček.

A po jaké době je dobré přijet s kolem na kontrolu k odborníkovi?

Nejméně jednou za rok by si měl člověk nechat kolo seřídit. U lacinějších kol by se měl asi po tisíci kilometrech vyměnit řetěz. Tím se předejde většímu poškození ozubení v budoucnu. U dražších kol je výměna řetězu doporučená po patnácti stech kilometrech.