Díra ve střeše, dvě zničené lavičky, spousta odpadků v koutech polorozpadlé budovy bez oken, tak vypadá zastávka vlaku v průmyslové lokalitě Kopisty. Místo cesty byla vedle kolejiště ledovka. Podobný obrázek jsem zhlédla i v obcích, kde je frekvence cestujících vyšší.

Prochladlá na kost přicházím na nádraží v Louce u Litvínova. Jedny dveře, druhé dveře, všechny jsou zavřené. Až vklouznu do kanceláře výpravčího.
„Je mi hrozná zima,“ volám do teplé místnosti. „Tak pojďte dovnitř, co se dráhy rozdělily na několik společností, čekárna byla zrušena,“ vysvětluje Marcel Polák, výpravčí, který mě nenechal zmrznout. Před budovou se začínají scházet cestující, starší paní v mínus pěti stupních sedí na lavičce, pod sebou má rukavice.

„Čekárna nám chybí, ale horší je to s toaletou. I na litvínovském nádraží mě posledně poslali do hospody, kam chodí samí obejdové,“ stěžovala si starší dáma.

Stará dobrá kamna

Když otevřu dveře čekárny na litvínovském nádraží, hned mě do očí uhodí kamna stojící v prostřed místnosti. Připadám si jak na začátku dvacátého století, ale je mi teplo. Místnost je i čerstvě vytřená. Když se dvacetitisícové město nemůže chlubit pěkným nádražím, tak alespoň jednou čistou, teplou místností. Topit tu musí pokladní.

Vlaky stále zastavují i na litvínovském starém nádraží. To má zazděná okna i dveře. Zbývající střepy v oknech v prvním patře jen čekají, komu se zarazí do hlavy. Jediný, kdo se zde ohřeje, jsou bezdomovci. Obsadili místní teplovodní potrubí.

Grafity, grafity a zase grafity. Teď jsem na nádraží v Lomu. Budova je zcela mimo provoz. Jízdenku do vlaku si nekoupíte ani na nádraží v Obrnicích.
„Lístek si musím koupit ve vlaku. Dříve tu chodila spousta lidí, bývaly tu i lavičky, vysvětluje žena čekající na vlak.

„Pokud ale poprosíte výpravčí, tak ona vám klíče od toalety půjčí. Starším lidem podá i židli,“ dodala cestující z Obrnic.

Mám před sebou poslední zastávku – nádraží v Mostě. Po dvou hodinách marného hledání nádražních toalet a čekáren zastavuji u největší odbavovací haly v okrese. V budově je teplo a za pět korun dostanu na toaletě i kousek papíru.


Za nádraží petice

Zavřené je od loňska nádraží v Moldavě, cíli mnoha mosteckých běžkařů. Klub českých turistů (KČT) se rozhodl bojovat za jeho znovuotevření a sepisuje petici.

„Došlo k uzavření vestibulu, WC a výdejny jízdenek. Uzavření má za následek zhoršení služeb, což se projevuje především v zimním období, kdy železnici využívají milovníci zimních sportů a za sněhem jezdí i rodiče s dětmi, kteří se nemají kde schovat před nepřízní počasí,“ uvedl Michal Švec z KČT Litvínov.

A co na nelichotivá zjištění říkají České dráhy? Podle vyjádření Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení ČD se nejdříve musí zjistit, které budovy pod dráhy patří.

Některé totiž mohou spadat pod Správu železničních dopravních cest. Poté se teprve k jejich stavu vyjádří, vzkázal včera Mosteckému deníku .