I s přestavbou silnic stál zhruba 90 milionů korun. Místní ale trochu rozladilo to, že je nikdo na slavnostní otevření nepozval, řekl ČTK lídr místní opozice František Lipár.

I když patří Český Jiřetín historicky k českým zemím, geograficky je to mnohem blíž do Německa. Od nejbližší české vesnice ho dělí vzdušnou čarou osm kilometrů a od české kotliny ho zase dělí hory. Do německého Deutschgeorgenthalu je to jen kousek.

Vazby ale 20. století hodně nabouralo; nejdřív odešli sudetští Němci a z obce se 700 obyvatel se stal skoro konec světa; padesátku stálých obyvatel doplňovali jen chataři. Zanikl i hraniční přechod, takže po starém prvorepublikovém mostě se provalila jen v roce 1968 sovětská armáda. "Tehdy tam projelo snad 800 vozidel," vzpomíná Lipár.

Most sice stále stál, přechod se ale obnovil až po vstupu Česka do schengenského prostoru v roce 2007. To už byl v hodně špatném stavu, pilíře podemlelo několik povodní. V roce 2010 zmizel zcela, ale tou dobou už měly obě strany přislíbených 3,6 milionu eur (90 milionů korun) z evropských peněz. Kromě nového mostu za ně vyrostlo i 3,6 kilometru nových silnic a 300 metrů opěrných zdí na obou stranách hranice.

Zdravice poslali zástupci regionů z obou stran hranice, včetně ústecké hejtmanky Jany Vaňhové. Místní z nového mostu zase takové nadšení neprojevují. "Prostě vyměnili starý za nový. Spíš nás mrzí, že zatímco z německé strany byli pozvaní i místní obyvatelé, nás nikdo ani nepozval," řekl Lipár.