Před rokem měl Most jen jednu bruslařskou dráhu – kritizovaný Benedikt, který potřeboval ulehčit kvůli střetům chodců s bruslaři a cyklisty. Teď má Most dráhy tři a s nimi další potíže.

Nová, čtyřkilometrová dráha kolem vodní nádrže Matylda vypadá jako hotová, ale formálně je stále staveništěm. Lidé na něm bruslí.

„Neměli by tam jezdit, ale tomu nemůžeme zabránit,“ sdělil včera Deníku Michal Kordina z Vodohospodářských staveb.

Firma podle Kordiny stavbu ukončila. Stále ji ale nemůže odevzdat do užívání. Čeká na vyjádření ministerstva financí, které budování stezky pro bruslaře, cyklostezky a cesty pro pěší hradilo.

„Stavba ještě není zkolaudovaná a není ani v předběžném užívání,“ potvrdila včera pracovnice mosteckého stavebního úřadu.

Stavbaři věří, že do konce května instituce vyřeší formality a dráhu zprovozní. Vadí jim motorky a auta, která přes zákaz vjezdu a další opatření vjíždějí do vylepšeného areálu.

„Bruslaři nic neničí, spíše auta,“ sdělil Kordina.

Někteří Mostečané jsou netrpěliví. Poukazují na to, že stavba měla být hotova v prosinci 2008 a že se zanedbalo parkování. Město Most, které si nechalo udělat dráhu od státu na svých pozemcích v rámci oživení vyuhlené krajiny, zveřejnilo již v březnu na svém webu odpovědi na časté dotazy. Stavba byla podle magistrátu v zimě přerušena kvůli špatnému počasí a chybějící ornici. „Následně bylo požádáno zhotovitelem stavby o prodloužení termínu realizace do dubna. Akce bude zkolaudována a uvedena do provozu nejpozději v červnu,“ upozornil úřad města. To chce ještě letos postavit u nádrže parkoviště pro 100 aut. V plánu je nová přístupová silnice.

Potíže hlásí i hipodrom, který svou bruslařskou dráhu otevřel loni v červenci.

„Je to velmi příjemné, že se na naši dráhu sjíždějí lidé z Teplic, Chomutova, Prahy nebo Liberce, ale přináší to i své mínusy,“ řekl ředitel hipodromu Miroslav Suchý.

Když je hezky, stojí v areálu na parkovišti i ve všední dny okolo šedesáti aut. To je i dvě stě bruslících lidí. Po zvýšení návštěvnosti se ale začaly ztrácet poklopy na kanály a ničit zdobené nízké lampy.

„Když se lidé přezují do bruslí na parkovišti a pak jedou přes areál, asi se stává, že to někdo nezvládne a o ty lampy se zastaví. Na takový nápor nejsou vyrobené a my registrujeme další a další poškození,“ uvedl ředitel.

Faktem je, že dráha měřící přes tři kilometry je v příjemném prostředí, a to se lidem líbí. Kromě rekreačních sportovců lze na dráze potkat i sportovce, kteří in-line bruslení berou jako součást letní přípravy třeba pro zimní běžecké sporty.

Provozovatel až za chodu věcí zjišťuje, co vše je s tím spojené. „Zjistili jsme například, že máme v okolí dráhy málo odpadkových košů, což pomáhá třeba k tomu, že nám lidé odhazují například prázdné láhve podél dráhy. Je i málo laviček. S tím se samozřejmě dá něco dělat, ale i tak musíme určit určitá pravidla pro návštěvu dráhy,“ sdělil Suchý.

Jakékoliv větší množství lidí přináší i riziko, že se objeví ti, kteří nedokáží dovézt například obal od tyčinky až do koše, ale raději ho odhodí do trávy vedle dostihové trati.

Co s tím?

„Budeme muset určit přesná a asi i přísnější pravidla pro provoz in-line dráhy. Bude se to týkat místa pro přezouvání do bruslí, bude se to týkat volně pobíhajících psů. Nejspíše se to dotkne i parkovného, které asi začneme vybírat. Vše teprve promýšlíme, ale určitě můžeme říci, že ke změnám dojde. Pravidla musí být, ale jak přísná budou záleží především na lidech,“ upozornil Suchý.