Oprava uzavřeného mostu v Sedleci, kudy vede cesta na Prahu, skončí nejpozději v polovině března. Dřívější zprovoznění, plánované na 18. února, překazil sníh, který zbrzdil asfaltování. Nelze vyloučit, že za příznivého počasí se most otevře už koncem února.

Stát zaplatí za opravu zhruba 80 milionů korun. Dalšími a mnohem většími stavebními zakázkami by mohl region lépe čelit světové hospodářské krizi, která zvyšuje nezaměstnanost. Stát slibuje, že do vylepšení silnic v kraji investuje miliardy korun.

Už brzy by měla začít za více než 400 milionů korun rekonstrukce silnice I/28 mezi Odolicemi na Mostecku a Dobroměřicemi na Lounsku. Cesta se do léta 2010 rozšíří o necelé dva metry. „Dojde ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy,“ řekl Deníku v pátek 13. února Renné Komínek, šéf chomutovské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Před zahájením je dlouho očekávané rozšiřování silnice I/27 mezi Mostem a Litvínovem. Náročná stavba přes průmyslový střed Mostecka plánovaná na období 2010 až 2012 bude stát přes jednu miliardu. Z přetíženého dvoupruhu vznikne bezpečnější čtyřpruh. Litvínovský stavební úřad již zahájil územní řízení. Veřejné jednání k záměru začne 6. března v 9 hodin v budově Business Centra v Litvínově.

Velké naděje se vkládají do postupného zkapacitnění dvoupruhové silnice I/7 na čtyřpruhovou rychlostní silnici R7 Praha – Chomutov, která přímo navazuje na silniční síť Mostecka.

„Kromě chemického a těžebního průmyslu mohou stabilitu regionu udržet stavby silnic a mostů. Vše záleží na investicích a na politických rozhodnutích,“ řekl ředitel mosteckého úřadu práce Oldřich Malý. Nezaměstnanost na Mostecku v lednu vzrostla o 1 procento na 14%. Nejpesimističtější prognóza hovoří až o třech tisících nových nezaměstnaných do poloviny letošního roku.

Stavební firmy jsou v odhadech dalšího vývoje opatrné. Někteří investoři přehodnotili své projekty vzniklé před ekonomickými problémy ve světě. Očekává se zatím jen mírný pokles zakázek.

„Do stavebnictví krize dospěje se zpožděním,“ uvedl Radovan Dušek, výrobní ředitel stavební společnosti Herkul. „Ocitli jsme se ve vyčkávacím období,“ potvrdil Ervín Čihula, jednatel stavební firmy Stavmost. Podle něj už nyní roste konkurence.

Větší firmy soutěží i o menší zakázky, které dosud vypouštěly. Na jednu zakázku o hodnotě několika milionů korun se hlásí i šestnáct firem.

To je dobrá zpráva pro města, obce a stát, které mohou tlačit cenu práce dolů a ušetřit na výdajích z veřejných zdrojů. Doplatit na to ale mohou méně konkurenceschopné firmy, které nový boj o nejlepší nabídkovou cenu ekonomicky vyčerpává. Stavebnictví se navíc stále potýká s nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků a fluktuací.