Dlouho odkládaná výstavba silnice Most Mariánské Radčice, která povede přes pustinu kolem Jezera Most, má začít letos v červnu a skončit v březnu 2018. Vyplývá to z dokumentací ministerstva financí a mostecké radnice, které má Mostecký deník k dispozici. Součástí výstavby komunikace, která nahradí původní historickou silnici zrušenou při likvidaci starého města, bude cyklostezka a 182 metrů dlouhý most přes řeku Bílinu a tramvajovou a železniční trať.

„Realizace projektu si klade za cíl podpořit proces revitalizace území budoucího Jezera Most a přivedení života do této lokality,“ píše se v odůvodnění účelnosti zakázky, které podepsal ministr financí Andrej Babiš.

Na silnici mají navázat další plánované projekty, například výstavba parku MiniMost s maketami domů starého Mostu, Arboretum, cyklostezky do Chomutova, Bíliny a k jezeru Matylda, zázemí pro vodní rekreaci a rekonstrukce mosteckého letiště.

Veřejné soutěže

Ministerstvo, které loni na podzim vyhlásilo veřejnou zakázku na výstavbu silnice Most Mariánské Radčice, otevře 15. ledna obálky s nabídkami firem. Vyhraje nejlevnější. Předpokládaná hodnota díla je 499 milionů korun bez DPH, ale soutěží zřejmě klesne. Vše uhradí stát.

Město Most, které je navrhovatelem projektu, investovalo do přípravy přes 45 milionů korun, většinu na výkup pozemků. Radnice do 12. ledna přijímá nabídky firem na zajištění kontroly výstavby silnice a případných víceprací. Město si chce technický dozor najmout už v březnu, pracovat by měl od května.

Most a obec Mariánské Radčice dělí od sebe vzdušnou čarou pět kilometrů. Trasa budoucí silnice kopíruje okraj bývalé šachty u Mostu, pokračuje oblastí poblíž skládky odpadů a po částech bývalé silnice třetí třídy vede k obci Mariánské Radčice.

close Silnice povede horním okrajem jezerní planiny u Mostu. Stát, hlavní investor, očekává rozkvět této oblasti. V budoucnu tu možná vznikne i obytná zóna. zoom_in

VELKÁ VÝZVA. Silnice povede horním okrajem jezerní planiny u Mostu. Stát, hlavní investor, očekává rozkvět této oblasti. V budoucnu tu možná vznikne i nová městská obytná čtvrť. 

close V Mostě začne silnice novým mostem. Stavbaři využijí mimoúrovňovou křižovatku u OBI s přemostěním silnice I/13. zoom_in

V Mostě začne silnice novým mostem. Stavbaři využijí mimoúrovňovou křižovatku u OBI s přemostěním silnice I/13.

close Na připojení čeká i slepá silnice u děkanského kostela, která s cyklostezkou končí v hlíně poblíž řeky Bíliny. zoom_in

Na připojení čeká i slepá silnice u děkanského kostela, která s cyklostezkou končí v hlíně poblíž řeky Bíliny.

close Výňatek z dokumentace veřejné zakázky na výstavbu silnice Most-Mariánské Radčice. zoom_in

Výňatek z dokumentace veřejné zakázky na výstavbu silnice Most-Mariánské Radčice.


Obnova silnice Most-Mariánské Radčice se řadu let odkládala. Stavební povolení se muselo několikrát prodlužovat a projekt upravovat. Pokud silnice nevznikne, bude prokazatelně zmařeno přes 85 milionů korun investovaných do příprav. 

Samotná výstavba bude náročná i kvůli přeložkám potrubí a inženýrských sítí a úpravě terénu, který narušila intenzivní těžba uhlí. V sanované a rekultivované oblasti se uhlí rubalo od 18. století a docházelo k sesuvům. Zabezpečit se proto musí i území bývalého hlubinného dolu Venuše, v jehož sousedství bude silnice procházet.

Při výstavbě má být podle odhadu pokáceno 1 437 stromů, většina do průměru 30 centimetrů. Nahradí je aleje s tisícovkou stromů a nové keřové porosty u silnice a řeky Bíliny.

Jezero Most Napouštění Jezera Most trvalo s přestávkami téměř šest let a skončilo loni v září. Zákaz vstupu k jezeru potrvá pro veřejnost ještě pár let. Hovoří se o otevření v roce 2019, kdy mají skončit rekultivace. Část pobřeží určená pro rekreaci se zřejmě zpřístupní dříve, pokud se zrealizují schválené projekty, například přístav plachetních sportů, pláže a pobřežní korzo. Zatopená plocha má téměř 310 hektarů a přes devět kilometrů dlouhý břeh. Maximální hloubka je zhruba 75 metrů.