Most udělil autodromu podzimní výjimku z protihlukové vyhlášky. Tentokrát se netýká závodů. Na polygonu mohou za tmy trénovat bezpečnou a rychlou jízdu řidiči vozidel integrovaného záchranného systému (IZS). Výjimka pro výcvik policistů a hasičů po 18. hodině platí od 29. září do 26. listopadu a týká se 28 dnů mimo víkendů. Většinou hlasů to schválilo městské zastupitelstvo. Část politiků s tím nesouhlasila kvůli dlouhodobým stížnostem na hluk ze závodiště.

„Myslím si, že autodrom si žádné výjimky od nás nezaslouží,“ řekl zastupitel a lékař Roman Houska (ODS). Nové kurzy nepodpořila ani zastupitelka a lékařka Alena Dernerová (ProMost). „Ačkoliv se jedná o integrovaný záchranný systém, těch výjimek je podle mě už příliš,“ uvedla. Připustila sice, že na cvičném polygonu nebude takový hluk jako na hlavním okruhu, ale upozornila na používání výstražných světelných signálů a na dlouhou dobu trvání výcviku.

Autodromu se zastala zastupitelka Berenika Peštová (ANO), podle které záchranáři potřebují praxi pro události, v nichž jde o život. „Někde se natrénovat musí,“ sdělila. Upozornila, že kurzy jsou zakázkou ministerstva vnitra. „Budou to pouze vozidla integrovaného záchranného systému,“ ujistil primátor Jan Paparega (ProMost).

Výjimka platí pro dobu od 18 do 22 hodin a podle radních se jedná o málo rušící záležitost. Výjimku pro plánované noční jízdy zastupitelstvo neudělilo, protože dobu po 22. hodině řeší zákon. Podle zastupitelky Jany Falterové Zudové (ANO) by měla radnice dodržování pravidel sledovat.

Autodrom informoval veřejnost o kurzech už v srpnu. Reakce v krizových situacích si postupně vyzkouší přes tisíc řidičů policejních a hasičských aut.

Tříhodinové školení navazuje na výcvik více než čtyř tisíc řidičů IZS v letech 2016 až 2018. Tentokrát ale budou jezdit i v noci. Podle zástupců autodromu nebudou používat zvukové signály a modré majáky rozsvítí jen občas. „Noční část výcviku zajistíme tak, aby byl maximálně ohleduplný k obyvatelům domů v sousedství polygonu. Všichni zainteresovaní zaměstnanci autodromu dostali patřičné instrukce,“ ujistila manažerka autodromu Jana Svobodová. Podle ní je důležité, aby řidiči zvládli jízdu i za zhoršené viditelnosti, kdy je například úmrtnost chodců vyšší.

I takovým střetům mají profesionálové z IZS předcházet. „Samozřejmě podstupují vyšší riziko než běžní řidiči. Záchranáři totiž musejí být u nehody, požáru či přírodní katastrofy co nejdříve. Praktickou část je tak třeba nacvičovat i ve vyšších rychlostech,“ přiblížil instruktor bezpečné jízdy Marek Kohoutek. Řidiči se mají naučit třeba zvládat smyk a vyhnout se překážce v kopci či zatáčce.

Do tříleté veřejné zakázky ministerstva vnitra se kromě polygonu v Mostě zapojí dalších sedm výcvikových center v ČR, které proškolí přes 19 tisíc policistů a hasičů. Mostecký polygon o 13 hektarech vznikl na autodromu v roce 2005 a patří k největším v ČR.

Mostecké trable s hlukem

Protihluková vyhláška pro městskou část Souš, kde sídlí autodrom, platí od roku 2017. Prosadili ji místní kritici hluku z autodromu. Vyhláška zakazuje hlučné činnosti od pondělí do soboty od 18 do 22 hodin, od 12 do 22 hodin v neděli a od 6 do 22 o státním svátku. Do roku 2019 rozhodovali o výjimkách radní, pak tato pravomoc přešla na zastupitelstvo. Výjimku pro kurzy IZS schválilo ve čtvrtek 24. září 29 zastupitelů, proti jich bylo 5 a 7 se zdrželo.

Spory mezi starousedlíky, městem a autodromem trvají pět let a skončily u soudů. Autodrom vyhlášku označil za diskriminační a likvidační a vymáhání sankcí za její porušení zpochybňuje. „Jednání nejsou jednoduchá,“ připustil primátor.

Rudolf Kašpar ze Souše kritizoval ve čtvrtek 24. září radnici, že problém dosud nevyřešila. „Nevidíme žádný konec. Hluk je stále nadlimitní,“ řekl Kašpar.

Okresní soud v Mostě letos zamítl žalobu manželů Jiřího a Naděždy Huličkových, kteří požadovali dodržování limitů hluku. Podle soudu to autodromu nelze přikázat, protože je úředně schváleným provozem a manželé nadměrné obtěžování hlukem neprokázali.