Mostecký autodrom chystá další protihlukové opatření, aby méně obtěžoval sousední městskou část Souš a zlepšil své vztahy s jejími obyvateli, kteří si na hluk ze závodiště už pátým rokem stěžují. Podle ředitele společnosti Autodrom Most Ivo Diviše je v plánu částečné omezení provozu okruhu od června do září.

„Jednalo by se o jednu neděli v měsíci, kdy by se jezdilo jen dopoledne nebo případně do 15 hodin,“ oznámil Diviš, který minulý týden hájil autodrom na zasedání mosteckého zastupitelstva.

Podle ředitele se čeká i na výsledky hlukových studií, které na podzim určí další postup. V plánu je například stavba hotelu, který pohltí část hluku směrem na Souš a bude smysluplnější než 50 metrů dlouhá a 6 metrů vysoká zeď. Za hlavní Diviš označil už zavedená protihluková opatření v provozním řádu, který stanovuje provozní dobu na závodním okruhu od 8 do 18 hodin, zakazuje hlučné driftové závody, nařizuje tlumiče pro motocykly a pro každé vozidlo měření hluku s vyloučením z dráhy při překročení místního limitu.

Lidé z okolí ale upozornili, že žádné zlepšení nezaznamenali. Podle Moniky Koubové, která žije v Souši s rodinou 12 let, hluk z autodromu dlouhodobě zásadně snižuje kvalitu života. „Jezdí se ve všední dny i o víkendech a rozhodně se nedodržují hlukové limity. Je to hluk, před kterým neuniknete a znepříjemňuje odpočinek i na Matyldě, Resslu a dalších místech,“ sdělila.

Hana Hucková připomněla, že velké potíže s hlukem nastaly v roce 2014, kdy autodrom koupil nový vlastník. „Musel přece vědět, že autodrom, jehož aktivity jsou spojeny s obtěžujícím hlukem, stojí v obydlené oblasti, Nám, obyčejným lidem, tehdy začaly obrovské potíže s hlukem. Je to vysilující a dozajista i ohrožující zdraví,“ řekla.

Podle ní není nutné hluk z autodromu měřit, protože je specifický, intenzivní a znají ho i na venkově. „Jsme z toho velice unavení a zoufalí,“ dodala. Lidem vadí, že autodrom nedodržuje ani městskou protihlukovou vyhlášku.

Podle kritika hluku Rudolfa Kašpara autodrom překračuje hygienický limit 50 decibelů téměř při každé akci a motoristické podniky různých agentur jsou hlučnější než tradiční závody. „Povinností vedení města je vymáhat dodržování vyhlášky,“ prohlásil.

„Městu to není lhostejné. Dodržování vyhlášky vyžadujeme,“ reagoval primátor Jan Paparega. Podle něj při oznámení hluku vyrážejí na místo strážníci a magistrát zahajuje s autodromem správní řízení. Primátor také upozornil, že město má omezené pravomoci, protože překročení hygienického limitu je záležitostí státní správy.

Autodrom navíc podniká právní kroky, protože s vyhláškou nesouhlasí a pokutám se vyhýbá. Podle ředitele Diviše autodrom nečerpá dotace a závody areál živí. Připustil také, že bývalí akcionáři registrovaní ve Švýcarsku s obyvateli příliš nekomunikovali. „Snažím se to v posledních dvou letech napravovat a hledat smysluplná, vstřícná a kompromisní řešení,“ sdělil Diviš.

Dodal, že společnost vlastnící autodrom je teď ryze česká a akcionáři jsou pouze Češi. Firma si podle něj uvědomuje, že v areálu vzniká hluk, který může lidem vadit, ale zpochybňování vyhlášky považuje za oprávněný krok, protože autodrom diskriminuje. Jako příklad uvedl měření v areálu, které ukázalo 70 decibelů, i když v něm nic nejezdilo.