Pro drtivou většinu občanů okresu jsou důležitější změny v takzvané příměstské dopravě, kterou si lze lehce splést s městskou hromadnou dopravou, jedná se totiž o zajíždění do obcí sousedících s Mostem a Litvínovem.

Příměstská doprava čítá šest linek (10, 13, 14, 23, 28 a 31). Cestující jedoucí například autobusem číslo 13 z Litvínova do Lomu se tak za Koldomem dostanou do příměstské zóny. „Jedná se o příměstskou autobusovou dopravu, kterou bude objednávat kraj prostřednictvím radnic Mostu a Litvínova," uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Za MHD ji lidé mohou považovat i proto, že provoz na těchto linkách dosud zajišťoval Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova a stejné to bude také od ledna. Společnost totiž vyhrála výběrové řízení.

Lidé tak nebudou muset při cestování například do Horního Jiřetína nebo Obrnic přestupovat, což by nastalo v případě, že by dopravní podnik v soutěži neuspěl a v regionu by se tak musel objevit nový dopravce.

„To jsme nechtěli dopustit. Přestupování by pro lidi bylo nepříjemné a navíc by nám tu přibylo ohromné množství autobusů," řekl Mosteckému deníku ředitel dopravního podniku Marcel Dlask před pár měsíci.

Příměstská doprava se tak výrazným změnám vyhne. Jen například u linek 13 do Lomu, 14 do Horního Jiřetína a 23 na Meziboří přibude spojů, a to zejména v odpoledních hodinách. Mostečtí zastupitelé pak také rozhodli, že linka číslo 31 nebude končit v zóně Joseph, ale zajede až do Saběnic.

Řadu týdnů se spekulovalo o ceně jízdného v příměstské dopravě. Zatím zůstává všude stejné. Kraj uvažuje pouze o navýšení právě na lince 31 z důvodu větší vzdálenosti od Mostu. „Jednání o nastavení tarifů stále probíhají. Jasno by mohlo být koncem března, do té doby tedy k žádné změně v souvislosti s jízdným nedojde," sdělil náměstek mosteckého primátora Marek Hrvol.

PŘÍMĚSTSKÁ DOPRAVA MOSTECKA OD LEDNA
Číslo linky a trasa (nadále zajišťuje Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova):
10 Most,nádraží – Obrnice – Korozluky – Skršín, Dobrčice
13 Litvínov,Křížatky – Litvínov, Janov – Litvínov – Lom (-Osek)
14 Litvínov – Horní Jiřetín
23 Litvínov, poliklinika – Meziboří – Litvínov, poliklinika
28 Litvínov, Záluží – Horní Jiřetín
31 Most, nádraží – Havran – Havraň, JOSEPH

Linková doprava

Podstatně výraznější změny se dotknou linkové autobusové dopravy, která bude rozeznatelná díky zelené barvě všech vozů. Oblast Litvínovska, tedy horské obce nebo cesty do Bíliny, bude nově zajišťovat firma ČSAD Slaný.

Ta pošle na silnice nejmodernější typ autobusu. „Z pohledu ekologie, bezpečnosti a využitých konstrukčních technologií nemá tento typ autobusu na trhu konkurenci," podotkla předsedkyně představenstva ČSAD Slaný Kateřina Kratochvílová.
Vozy budou mít kapacitu až 90 míst, všechny budou bezbariérové a klimatizované. Řidiči se dočkají automatické převodovky. „Dá se říci, že otevíráme novou kapitolu v linkové dopravě," dodala Kratochvílová.

Lokalitu Mostecké pánve bude zajišťovat společnost Autobusy Karlovy Vary. Tady dojde ke změnám tras některých linek. „Například Most – Braňany a Most – Žatec se propojí na Žatec – Most – Braňany. Cestující z Braňan tak nebudou vysazeni na nádraží, ale dostanou se dále," uvedla krajská mluvčí Hanáčková.

Linková doprava začne od čtvrtka fungovat v novém systému, který krajští úředníci připravovali dva roky. Zavádí se zónově relační tarif, jehož hlavní výhodou bude možnost projet krajem na jednu jízdenku bez ohledu na dopravce.

Tarifní systém bude zcela jiný. Jízdné se nově bude počítat podle zón. „Někteří cestující mohou při jednotlivé jízdě zaplatit více, jinde zase ušetří. Systém jsme nastavili tak, aby byl spravedlivější a zohlednil pravidelné dojíždějící," řekla Hanáčková.

Například za sedmidenní jízdenku zaplatí cestující 7,5 násobek základního jízdného. Za třicetidenní jízdenku 26 násobek a za devadesátidenní 70 násobek.

Devadesátidenní jízdenka bude mít podobu pouze jako čipová karta. Časové jízdenky pak nebudou na jméno a využívat je tak budou moci třeba rodinní příslušníci.

V dubnu vyjede zhruba 36 linek, které umožní přepravu cyklistům. „Celkový počet krajských autobusů sice o něco klesl, ale najede se s nimi více kilometrů. Jízdní řády jsou posíleny asi o pět procent a na většině linek přibudou nové spoje," říká Jaroslav Komínek, krajský radní pro dopravu.

Kraj chce do budoucna plně propojit systém své a městské dopravy ve všech městech. Od ledna bude tato symbióza fungovat v Teplicích. Ostatní města se budou připojovat postupně.
Kompletní informace o cenách jízdného a jízdních řádech lze najít na stránkách www.dopravauk.cz.

LINKOVÁ DOPRAVA OBLASTI MOSTECKÉ PÁNVE OD LEDNA
Číslo linky a trasa (zajišťuje Autobusy Karlovy Vary):
529 Most – Staňkovice, Triangle-jih
544 Lužice – Most – Strupčice
548 Most – Výškov, Počerady – Bečov – Bělušice, Odolice
721 Louny – Lenešice – Postoloprty – Havraň – Most
733 Žatec – Most – Braňany

LINKOVÁ DOPRAVA OBLASTI LITVÍNOVSKA OD LEDNA
Číslo linky a trasa (zajišťuje ČSAD Slaný):
501 Bílina – Osek – Litvínov, Záluží
521 Litvínov, Záluží – Hora Svaté Kateřiny – Brandov
523 Litvínov – Český Jiřetín
524 Litvínov, Záluží – Dubí – Chlumec
525 Litvínov – Mariánské Radčice – Lom, Loučná
       Litvínov – Mariánské Radčice

LINKOVÁ DOPRAVA OBLASTI LOVOSICE – LOUNY OD LEDNA
Číslo linky a trasa (zajišťuje BusLine):
660 Lovosice – Třebenice – Třebívlice – Libčeves – Most

LINKOVÁ DOPRAVA OBLASTI CHOMUTOVSKO OD LEDNA
Číslo linky a trasa (zajišťuje Autobusy Karlovy Vary):
564 Chomutov – Jirkov – Litvínov, Janov
565 Chomutov – Jirkov – Most