Zatímco některá velká obchodní centra přebudovala své podzemní garáže, aby zde mohla vozidla s LPG parkovat také, v Mostě mají majitelé těchto aut smůlu.

Kvůli detektorům a účinnému větrání

„Aby mohla v podzemním parkovišti OC Central Most parkovat a vjíždět vozidla s pohonem na LPG nebo CNG muselo by podzemní parkoviště být vybaveno detektory úniku plynu a účinným větráním dle vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb, což v současnosti vybaveno není,” vysvětlil Deníku Jiří Brichta z Central Mostu.

„Správa centra proto v dohledné době s úpravami umožňujícími vjezd uvedených vozidel nepočítá,” dodal Brichta.

Do garáže nesmí vjet ani vozidlo, které pohon na plynná paliva zrovna nepoužívá a LPG nádrž má prázdnou. Zjišťování, zda vozidlo do garáže vjelo na plyn nebo ne by bylo značně problematické.

Přestavby osobních i nákladních vozidel na pohon LPG, tedy propan-butan, jsou v době drahého benzinu a nafty, v čím dál větší oblibě. Litr LPG stojí na Mostecku lehce přes 16 korun. To je téměř o polovinu méně než benzin nebo nafta.

Propan-butan pohání miliony aut

Podle serveru lpg.cz jezdí v české republice 130 tisíc osobních a 6 tisíc nákladních vozidel na LPG. V celé Evropě pohání propan-butan 4 miliony aut. Problémy nejsou ani s tankováním, LPG nabízí zhruba každá druhá čerpací stanice.

Kolik vozidel s LPG jezdí na Mostecku, nelze vyhledat. Systém dopravního odboru mosteckého magistrátu neumí vyhledat vozidla podle tohoto kritéria. „V evidenci máme čtyřicet tisíc automobilů, úředník by musel zjišťovat pohon LPG u každého vozu zvlášť,” uvedla tisková mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková.

LPG je přírodního původu a získává se jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu.

Pavlína Nevrlá