Superfestival zdraví v Oblastním muzeu v Mostě je největší přehlídkou svého druhu v regionu. Letos na jaře se ho zúčastnilo přes 70 vystavovatelů. Za akcí stojí spoluzakladatelka úspěšného mosteckého e-shopu Superpotravina.cz Alena Saladiaková, která provozuje i stejnojmennou kamennou prodejnu.

Co jste měla dneska na snídani?
Jenom kávu. Já nesnídám.

Co nejraději jíte?
Mám ráda ovoce, ovocné nápoje, zeleninu ze zahrádky mé babičky a potom čistě domácí jídla. Ta jsou taky nejlepší od babičky.

Jak jste se ke zdravé výživě dostala?
Začalo to před šesti lety manželovo nápadem vytvořit e-shop s výživovými doplňky pro fitness a sportovce. Jako doplňkový sortiment v tom už byly zdravé potraviny. Tehdy se také začínal prosazovat pojem raw food neboli syrová strava a my jsme zjistili, že je po tomto zboží větší poptávka než po sportovní výživě. Proto jsme se začali specializovat na zdravé potraviny, vytvořili jsme samostatný e-shop a od té doby jsme na trhu.

Byly to těžké začátky?
Z počátku to nebylo snadné, protože jsme neměli žádnou zkušenost s vytvořením e-shopu a s nastavením marketingových nástrojů, které jsou pro to nezbytné. Učili jsme se z vlastních chyb a za pochodu a ladíme to v podstatě dodnes. Na internetové platformě jsou pořád nové nástroje, a pokud si nechceme najímat agentury, které to budou spravovat za nás, tak se prostě musíme všechno naučit sami.

Proč rovnou e-shop a ne kamenný obchůdek?
U nás ta časová osa byla opačná nejdřív jsme měli e-shop a až potom jsme zjistili, že i lidé v Mostě mají o naše zboží velký zájem. Takže na základě té poptávky jsme vytvořili kamennou prodejnu. E-shop byl první ze dvou hlavních důvodů vznikl v době e-shopového boomu a manžel se věnuje IT, takže měl k tomu velice blízko.

Co je u vás nejprodávanější?
Kustovnice čínská, chia semínka a kokosový olej. V tom se nic nezměnilo, kromě ceny. Tehdy byla daleko vyšší.

Čím to je, že cena klesla?
Už je to vysokoobrátkové zboží. Dříve bylo unikátní, ale teď už si velkoobchody našly své cesty. Z Argentiny nedováží chia semínka po krabicích, ale po kontejnerech.

Máte přehled, jaké skupiny obyvatel superpotraviny nejčastěji kupují?
Díky kamenné prodejně se se zákazníky setkáváme tváří v tvář. Proto i vidíme, že zájem rok od roku roste, ale nedá se přesně říct, kdo nakupuje nejvíce. Vídáme u nás mládež, lidi ve středním věku a čím dál víc i seniory. Potom k nám chodí lidé se specifickými zdravotními potížemi, kteří hledají alternativy, například peruánské byliny. U mladých rodin máme také velkou podporu, ale není to podle mě módní záležitost, protože ten trend trvá už dlouho. Lidé prostě chtějí jíst zdravě.

Dá se ve vašem oboru posouvat ještě vpřed? Plánujete nějaký rozvoj?
Plánujeme rozvoj samotného e-shopu. Mou každodenní prací je vyhledávat nové produkty a bojovat za nižší ceny. Pořád se snažíme k lidem dostat lepší a lepší věci. Co se týče kamenné prodejny, prostor pro rozvoj by byl, ale není to naše priorita, tím je e-shop. Už několik let máme slovenskou verzi e-shopu, takže se nabízí expanze do dalších zemí. V současné chvíli zvažujeme Polsko.

Jak se vám daří s mosteckým e-shopem pronikat dál v tak velké konkurenci?
Na Slovensku je to velice těžké, ale není to záležitost konkurence, protože tam není až tak silná. Tam je to o informovanosti. Bojujeme s tím, že slovenští zákazníci superpotraviny ještě moc neznají a teprve je zkoušejí. A zároveň zápolíme s vyššími cenami dopravy z Čech na Slovensko, ale tento boj asi nemůžeme vyhrát.

Kde vaše zboží končí?
Nejčastěji v Praze a středních Čechách. My ale nedáme dopustit na náš Ústecký kraj a na Most. Místní zákazníci jsou perfektní a máme je rádi. V naší kamenné prodejně je vidíme a potkáváme je osobně, a proto to má smysl. Pronikli jsme také na Moravu, kde je a vždy byla velká konkurence. Je tam spousta výhradních dovozců, výrobců a farmářů.

Kolik je e-shopů ve vašem oboru?
Je jich více než sto. Konkurence je převeliká. V době, kdy jsme začínali, bylo nejtěžší se na trh prodrat, ale teď zaznamenáváme čištění trhu, protože to není snadná práce.

Kde superpotraviny sháníte?
Máme velkoobchodní dodavatele, výhradní dovozce i producenty. Ale jsou to značky, které jsou léty prověřené. Dodavatele moc neměníme. Některé značky jsme však během naší praxe opustili kvůli snížení kvality. Každopádně obchodujeme s lidmi, které osobně známe a můžeme ručit za jejich výrobky.

Jak poznáte kvalitu výrobku?
Hodně napoví zpětná vazba od zákazníků a zjišťujeme to i sami na sobě, protože většinu produktů používáme.

Co to vlastně je superpotravina? Není to jen marketingový trik?
Superpotraviny jsou potraviny, které jsou velice zdravé, obsahují spoustu vitamínů, minerálů, enzymů a dalších prospěšných látek, které člověk z běžné stravy nemůže získat. Nemyslím si, že to je nějaký marketingový trik. Na náš e-shop Superpotravina.cz jsme získali ochrannou známku, což svědčí o tom, že to myslíme vážně.

Bude i příští rok Superfestival zdraví a jak bude vypadat?
Superfestival zdraví bude v sobotu 16. května. Děláme vše pro to, aby byl na stejném místě. Prostor Oblastního muzea v Mostě nechtějí měnit ani vystavovatelé, kterým se tam velice líbí. Být tam je naše srdcová záležitost. Plánujeme určitě více vystavovatelů a jejich částečnou obměnu, abychom ukázali další zajímavé produkty a novinky z oblasti zdravé výživy. Určitě budeme mít zase bohatý program s novými hosty a určitě neplánujeme zvýšit vstupné. Chtěli bychom mít také víc stanů a ploch, kam by se mohli návštěvníci uchýlit v případě nepříznivého počasí.

Podle čeho si vystavovatele vybíráte?
Chceme mít co nejpestřejší nabídku. Když někdo vyrábí něco specifického, dejme tomu ořechové pasty, tak vybereme našeho prověřeného dodavatele, nebo firmu, o kterou mají zájem návštěvníci. Chceme mít i co nejširší paletu restaurací a kaváren, které nabízejí zdravé alternativy, aby mohli návštěvníci strávit na Superfestivalu půl dne a nic jim tam nechybělo. Podporujeme také neziskové organizace a snažíme se cílit na ty lokální. Ty, které mají zájem, tam rádi a zdarma přivítáme.

Proč vlastně Superfestival zdraví děláte?
Tu otázku si pokládáme už několik let. Od návštěvníků máme velmi pozitivní zpětnou vazbu, která nás nabíjí a motivuje připravovat zase další ročník a být zase o něco lepší. Není to pro nás zisková záležitost, děláme to pro to, že nám to dělá radost. Možná tím ale stoupá hodnota našeho e-shopu, protože je o něj na trhu zájem a Superfestival je jeho nedílnou součástí.

Jsme na průmyslovém Mostecku, kde byli lidi zvyklí jíst mraženky v továrnách a zdravou stravu neřešili. Změnilo se to?
Nemáme na to nějakou oficiální statistiku, ale z provozu e-shopu a kamenné prodejny je znát, že se lidé z Mostu a okolí o stravu zajímají čím dál tím víc. Je to hlavně proto, že když stravu změní, tak na sobě cítí pozitivní účinek. Ten se někdy dostavuje velmi záhy a to je dost přesvědčivý argument pro superpotraviny. Lidi se jich nemusejí bát.

Přijde k vám někdy člověk, který prohlásí, že se po vylepšení stravy superpotravinami cítí mnohem lépe a že se divil i jeho lékař?
To je docela běžné. Bohužel se ale setkáváme i s tím, že lékaři lidem neporadí, jak si mohou při léčbě sami pomoci. Není třeba doporučovat exotické byliny, stačí obyčejná lichořeřišnice jako antibiotikum nebo ostropestřec na játra. Jsme proto mile překvapeni, když některý lékař upozorní pacienta na prospěšnost nějaké byliny.

Co teď nejvíce letí?
Kromě tradičních produktů je také zájem o sezonní zboží. V zimě jsou to například vánoční dárky různé čaje, knihy ale třeba i kuchařky. V létě je zase vyšší poptávka po přírodní ochraně před sluncem. Lidé dávají přednost olejům před opalovacími krémy.

Místo opalovacího krému z drogérie si máme v létě tělo mazat nějakým superolejem?
Ano, to opravdu pomáhá. Například olej z malinových semen má ochranný UV faktor vyšší než 50. Ten se využívá hlavně pro malé děti.

Alena Saladiaková
Je jí 30 let a je mosteckou rodačkou.
Vystudovala zdejší gymnázium a mediální komunikaci v Praze.
K jejím zálibám patří pořádání akcí, cestování, četba, cvičení jógy a hudba.