Důvodem pro návštěvu této země je otevření drážďanského muzea historie militarismu, které se za velké slávy uskuteční 15. října.

Renomovaný architekt Daniel Libeskind vytvořil nový efektní architektonický vzhled pozdně klasicistní budovy. Sedmiletá přestavba stála 57 milionů eur a muzeum počítá s 160 tisící návštěvníky ročně. Ti si zde od poloviny října mohou prohlédnout na ploše 13 000m² zhruba 10 500 exponátů s protiválečnou tematikou.

Klín symbolizuje novou epochu

Muzeum je pozoruhodné ze dvou důvodů. Za prvé je to architektonická zajímavost, kdy americký špičkový architekt Daniel Libeskind přetvořil původní klasicistní budovu (postavenou v letech 1873-1877) doslovným vklíněním moderní části. Tato část působí jako špice z betonu a železa zaťatá do budovy bývalých kasáren. Ohromným písmenem „V“ tuto budovu tříští a touto formou připomíná noc 13. února 1945, kdy byly bombardovány Drážďany. Symbolizuje „přelom“, jenž se tehdy odehrál, příchod nové epochy.

Klín má poskytnout dostatek světla, aby historii militarismu bylo možné prezentovat ze zcela nového úhlu pohledu. Špička klínu nemíří jen na cíl zničujícího bombardování, ale podněcuje také k zamyšlení nad příčinami těchto událostí.

V tomto smyslu budou také pěší stezky vyloženy stopami po odstřelování, pocházejícími z polského města Wielun, jež se 1. září roku 1939 stalo prvním terčem německých bomb.

Nejmodernější a největší v Německu

Druhým důvodem, proč je toto muzeum pozoruhodné, je skutečnost, že Drážďany nyní mají nejmodernější a největší historické muzeum militarismu v Německu, které v lecčem předčí muzea v Bonnu a Berlíně. Expozice v novostavbě se bude zabývat kulturní a historickou stránkou vojenství a v rekonstruované původní části bude prezentována tematická osa věnující se chronologii jednotlivých epoch militarismu od roku 1300 po současnost.

Vědecký ředitel expozice Gorch Pieken sestavil velmi silnou protiválečnou expozici, která vypráví o podstatě člověka mnohem více a intenzivněji než kterákoli jiná výstava. S tímto cílem putoval na četná místa dřívějších tragických událostí. Vydal se například do polského Lubina, aby z koncentračního tábora Majdanek, kde bylo nacisty zavražděno 80 tisíc lidí, přivezl 30 párů bot, jež tamější muzeum do Drážďan zapůjčilo. Pieken podnikl celou řadu podobných cest, aby muzeum dávalo odpovědi na zásadní otázku: „Co znamená násilí?“