Smyslem celé třicetidenní výzvy je provést krátkodobý nutriční restart organismu. Jeho cílem je skoncování s nezdravými stravovacími návyky, obnovení zdravého metabolismu, ozdravení zažívacího traktu a srovnání imunitního systému.

Program Whole30 vychází z takzvané paleo stravy, která se přibližuje předpokládanému stravování pravěkého člověka. V průběhu výzvy se z jídelníčku vysadí mléčné výrobky, potraviny s přidaným cukrem, obiloviny, pečivo a luštěniny. Jí se pouze maso, houby, vejce, zelenina, ovoce, ořechy a zdravé tuky, které lze nalézt v avokádu nebo kokosovém oleji. Samozřejmostí je nekonzumovat alkoholické nápoje a tabákové výrobky.

Projekt pochází od manželů Melissy a Dallase Hartwigových, kteří vydali knihu s názvem Jídlo na prvním místě. V knize představují a popisují určité reakce organismu na složení potravy, umožňují vhled do vzájemných vztahů hladin hormonů, vysvětlují závislost mozku na cukru a ukazují cestu z bludného kruhu nezdravých návyků.

Není pro každého

„Jídelníček typu Whole30 určitě není vhodný pro dlouhodobé stravování. Je ale výborným nástrojem, jak zjistit intoleranci nebo alergii na některé druhy potravin. Zejména jsou to mléčné výrobky, obiloviny nebo lepek. Tělo se během třiceti dní očistí od těchto známých alergenů, které se po absolvování výzvy znovu zařadí do jídelníčku,“ říká výživová poradkyně Barbora Jarmarová.

Člověk díky tomu zjistí, jak jeho tělo reaguje na konkrétní potraviny a s touto informací může poté nadále pracovat. „Jedná se o druh extrémního stravování, ve kterém se snižuje příjem sacharidů na minimum a naopak se zvyšuje příjem tuků, což pro každého jedince nemusí být ideální cestou,“ varuje ale Jarmarová.

„Není to vhodné zejména pro ty, kteří trpí onemocněním, jako je například cukrovka. Doporučila bych ji ale těm, kteří si chtějí vyzkoušet, jak jejich tělo reaguje na potraviny, které mají v běžném denním
jídelníčku. V každém případě je ale vhodné poradit se s odborníkem,“ uzavírá poradkyně.

Pět očistných detoxů

Možností je celá řada. Při ovocné očistě se například jí pouze ovoce a pije dostatečné množství čisté vody. Pokud se chcete zbavit nafouklého břicha, stačí vám pouze jeden den očisty. Jestli ale máte pocit, že byste se měli zbavit pár kil navíc, zkuste u ní vydržet až tři dny.

Rýžový detox vám pomůže zbavit se pár nadbytečných kil, která přibyla ze svátečního přejídání a kromě toho spolehlivě vyčistí vaše trávicí ústrojí. Tento detox je ale náročnější – celý týden se nesmí jíst nic jiného než suchá rýže. Jestli vám je ale rýže za sucha proti srsti, můžete si ji prokládat kyselým zelím. Po celou dobu se nesmí zapomínat na důležitou věc, a to je dostatek pití.

Nic složitého není ani na jablečné kúře. Váš jídelníček se bude tři dny skládat pouze ze syrových jablek. Jednoduchý a účinný detox po kterém se vám jistě uleví.

Jestli máte rádi smoothie, můžete postavit celý detox právě na nich. Nejlépe poslouží kúra se zeleninovými nápoji. Mezi nejúčinnější patří ty z červené řepy či celeru. Pít se musí v malých dávkách, které jsou doprovázené čistou vodou. Toto se dodržuje zpravidla tři dny.

Jeden z nejjednodušších a zároveň zaručených detoxů je na jeden až tři dny vynechat jakékoliv jídlo. Pijí se pouze čaje, nejlépe bylinkové, a samozřejmě čistá voda. Tekutin se ale musí vypít opravdu hodně, doporučuje se až šest litrů.

Kamila Pavlíčková: Člověk si to musí nastavit v hlavě, aby vydržel

Česká fitness trenérka Kamila Pavlíčková si výzvu Whole30 vyzkoušela na vlastní kůži. Své dojmy pro Deník zprostředkovala v krátkém rozhovoru.

Fitness trenérka Kamila PavlíčkováJak bys popsala náročnost výzvy? V jaké části bylo nejtěžší vytrvat?
První týden byl určitě nejnáročnější. Často se mi objevovaly abstinenční příznaky po sacharidech a chvílemi jsem myslela, že si ukoušu i ruku. Cítila jsem se hodně unavená, bolela mě hlava a ani jsem necvičila. Člověk si to musí nastavit v hlavě, aby to vydržel. Když jsem měla hlad, dala jsem si kávu, nebo jsem se nasytila mandlovým máslem či oříšky, popř. zeleninou a stačilo to.

A co další týdny?
Druhý týden byl lepší než ten předchozí. Únava odcházela a já zase pomalu začala cvičit. Chutě na sladké jsem měla stále, ale už nebyly tak nezvladatelné jako první týden. Kromě toho jsem začala pociťovat změny na pokožce a ve vlasech. Poslední dva týdny byly nejlepší. Byla jsem plná energie, těšila jsem se na tréninky a viděla jsem i změny, co se týče postavy.

Ukázka jídelníčku podle Kamily Pavlíčkové
1. PONDĚLÍ
Snídaně: vejce, avokádo, cherry rajčata, 1/2 jablka
Oběd: salát s tuňákem a ztraceným vejcem, olivový olej
Večeře: batáty, kuřecí maso, dušená mrkev, sezamový olej

2. ÚTERÝ
Snídaně: omeleta s listy špenátu, zelenina, kousek ananasu
Oběd: krevety na kari s kokosovým mlékem, kešu oříšky, koriandrem a limetkou
Večeře: kuřecí vývar s máslovou dýní, mrkví a celerem

3. STŘEDA
Snídaně: míchaná vejce, lískové oříšky, zelenina, broskev
Oběd: steak z tuňáka, brambory, cherry rajčata
Večeře: kuřecí maso s brokolicí, kešu oříšky a citronovou šťávou

4. ČTVRTEK
Snídaně: vejce, opečená slanina, rukolový salát, kešu, mandarinka
Oběd: kuřecí maso, dýňovo-celerovo-mrkvová omáčka zahuštěná kokosovým mlékem
Večeře: steak z tuňáka, pastiňákové pyré, špenát

5. PÁTEK
Snídaně: krůtí šunka, vejce, avokádo, zelenina, lesní ovoce
Oběd: salát s kuřecím masem a pekanovými ořechy
Večeře: mleté hovězí maso s cibulkou, rajčetem a batátovými hranolky

6. SOBOTA
Snídaně: vejce, avokádové guacamole, nastrouhaná mrkev s jablkem
Oběd: kuřecí steak na špenátovém lůžku, šťouchané brambory s ghí
Večeře: krevetový salát s lískovými oříšky, olivovým olejem a limetkovou šťávou

7. NEDĚLE
Snídaně: vejce s pažitkou, salát s lískovými ořechy, borůvky
Oběd: pečená máslová dýně, krůtí steak, okurkový salát
Večeře: pečené kuřecí paličky s celerovými a mrkvovými hranolky

Celkové měsíční výdaje činí zhruba 7300 korun.