Během posledních dvou měsíců automobilka Škoda ukázala světu hned čtyři své novinky, byť v jednom případě šlo zatím pouze o nákresy. Přitom pouze v jediném případě se jednalo o vůz, který se bude vyrábět v České republice a bude v prodeji také na evropském trhu. Samozřejmě mám na mysli čtvrtou novodobou generaci octavie. Podívat se na ně můžete v naší galerii.

Zbývající tři vozy - Kamiq GT, nová Škoda Rapid a Vision In, jsou pak určeny pouze pro zákazníky žijící poměrně daleko na východě od nás.

Speciální verze vozů pro mimoevropské trhy začali designéři a inženýři Škody vytvářet již na počátku minulého desetiletí. Tehdy vznikl indický Rapid, což byl ovšem pouze mírně pozměněný sedan Volkswagen Polo.

Automobilem, který již mělo plně na starosti vývojové oddělení Škody, byla prodloužená varianta prvního škodováckého SUV Yeti. V Číně tento model narostl do délky o pět centimetrů, rozvor se natáhl dokonce o šest. Zajímavým prvkem, který se montoval na přání, bylo rezervní kolo přimontované na páté dveře. Ty se kvůli tomu pochopitelně otevíraly do strany.

Nemá pochopitelně možnost montáže třetí řady

Další "mimoevropské" modely začaly přibývat před několika lety. Přestože se uvažovalo, že Kodiaq GT, tedy automobil s oblíbeným tvarem karosérie SUV-kupé, bude možné vyrábět a prodávat rovněž na evropském území, nakonec zůstal vyhrazen pouze pro čínský trh. V Kvasinách, kde se montuje Kodiaq dodávaný do ostatních regionů, již totiž není výrobní kapacita pro další typ auta.

Číňané vyžadují větší vnitřní prostor

Již v roce 2018, tedy dříve než v České republice, se v Číně představil model Kamiq. I v tomto případě jde o jiný automobil, než známe z tuzemských autosalonů, případně silnic a parkovišť. V porovnání s evropskou verzí je o plných patnáct centimetrů delší. To čínský Karoq se natáhl oproti nám známé variantě o pět centimetrů.

Na sklonku letošního roku se v Číně odhalil již pátý vůz Škoda s karosérií SUV. Nese na zádi označení Kamiq GT. Opět u něho došlo k prodloužení karosérie. Měří dokonce 441 centimetrů. Pro čínské vozy dokonce motoráři Škody vyvíjejí i speciální agregáty. Novinkou je například zážehový atmosférický čtyřválec 1,5 MPI, který poskytuje výkon 82 kW (111 koňských sil).

Jistým překvapením bylo v prosinci odhalení nové generace vozu Škoda Rapid v ruském Petrohradu. Přitom vloni byl tento model stažen z výrobního programu v hlavní mladoboleslavské továrně Škody a nahrazen novinkou Scala. Jenže, Scala je hatchback a ruský trh si žádá auta s tvarem sedanu. Přesto získal i tento model designová řešení známá z nejmodernějších Škodovek - tedy například trojúhelníková přední světla navazazující na masku chladiče.

Auta pro Rusko musí mít také určitou specifickou výbavu. Kvůli mrazům jsou v podstatě zapovězeny dieselové motory (což platí ale i pro Čínu), ve výbavě pak je třeba také vyhřívané čelní sklo a volant.

Zatím poslední odtajněnou novinkou je Vision In. Kresby naznačují podobu studie chystanou pro příští měsíc na autosalon do Dillí. Vůz, který má poměrně robustní vizáž vzhledem ke své poměrně kompaktní délce 426 centimetrů, se velmi rychle přetvoří v sériový automobil. Ten bude vystavěn na upravené platformě MQB A0, kterou Volksagen využívá obvykle pro vozy typu Polo, Ibiza a další.

Kromě tohoto automobilu bude Škoda v Indii vyvíjet i vyrábět i další vozy, včetně těch s logy jiných koncernových značek. Dalším v řadě bude dvojice sedanů. Jeden s logem Škoda a druhý s označením VW.