Zákazníci si je mohou koupit za pár desetikorun, a poté opakovaně používat. Tyto „nekonečné“ sáčky nabízí již dva roky například řetězec Lidl. „Zájem o síťové sáčky stále přetrvává, a proto zůstanou i nadále v nabídce,“ potvrdil mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Nekonečný sáček si pochvaluje také konkurenční Kaufland, jenž ho zavedl již před třemi lety. „Nabízíme jej v úseku ovoce–zelenina. U zákazníků jsme na něj zaznamenali pozitivní reakce,“ pochvaluje si mluvčí Kauflandu Renata Maierl. „Sáček pro opakované použití plánujeme zavést v následujících měsících i v úseku pečiva,“ uvedla. Přesné statistiky, kolik tradičních „igeliťáků“ tyto sáčky nahradily, si ale řetězce nevedou.

Ve Vraňanech začíná jahodová sezóna 2022.
Sklizeň českých jahod začíná o měsíc dřív. Díky technologii a čmelákům

Obchodníci změnili také přístup k nákupním taškám. Už pátým rokem se kvůli úpravě legislativy nemohou zákazníkům dávat zdarma plastové tašky, jak tomu bylo zvykem dříve. Podle odhadu odborníků jich přitom na jednoho kupujícího připadaly ročně asi tři stovky. Lidé si tak musí kupovat bytelnější tašky, anebo alespoň papírové na lehčí nákupy.

„Nahrazovat je pouze papírem ale také není moc dobré. Dřevní hmoty ubývá, proto jsou lepší opakovaně použitelné tašky, třeba klasické síťovky,“ uvedl chemik Kočí.

Náhrada za igelitky

Tyto lehké a skladné tašky, jejichž historie sahá až do první poloviny minulého století, skutečně slaví renesanci. „Dělám je už deset let, a se zákazem igelitek přišel výrazný vzestup,“ pochvaluje si zakladatelka firmy Česká síťovka Karolína Pechová. Před začátkem koronavirových krizí jich ročně prodala na 50 tisíc, a i když zájem nakupujících mírně opadl, stále se síťovek každým rokem prodávají desetitisíce.

Zájem o síťovky mají zejména ženy, ale ne výhradně. „Jsou to buď ekologicky smýšlející lidé, anebo u nich hraje významnou roli nostalgie, kupují je třeba jako dárek svým babičkám,“ uvedla Pechová. Za největší konkurenci považuje stále populárnější hadrové nákupní tašky. „Dovážejí se ve velkém strašně levně z Asie, ale ekologické příliš moc nejsou,“ podotkla.

Kuřecí maso opět zdražuje.
Nejvyšší marže? Řetězce si je dávají u masa či salámů, říkají odborníci

V obchodech ale ekologické hledisko nehraje roli jen u tašek a pytlíků. Kupříkladu Lidl se snaží snížit podíl plastů u svých privátních značek, zejména u nealkoholických nápojů. „Od roku 2018 jsme ušetřili ročně 800 tun plastu ročně, což zhruba odpovídá váze 133 slonů afrických,“ prohlásil Myler. Úspory vznikly snížením hmotnosti fólie, zmenšením víček i etiket i změně tvaru lahví, které navíc vyrábějí zčásti z recyklátu.

Kaufland zase u některých výrobků svých privátních značek přestal používat jednorázová plastová víčka, a nahradil je ekologickou variantou pro opakované použití. Velké úspory ale přinášejí i další změny, kupříkladu prodej okurek bez plastové fólie představuje roční úsporu 40 tun plastu. Dalších 15 tun plastu ušetří díky prodeji zeleniny na polévku v misce z papíru.