Hrát na kontrabas, udržet velký soubor a vytvářet pro Podkrušnohoří desítky let neustále nový program, který nebude nikoho nudit, není snadné. Natož v době omezení kvůli covidu. Festivalový orchestr Petra Macka přesto připravuje další koncerty a jeho umělecký vedoucí doufá, že mecenáši hudební dění podpoří a začne chodit víc diváků. „Hudbou se snažíme lidi spřátelit a udělat jim pohodu, aby alespoň na chvíli zapomněli na zlé momenty, které souvisejí s pandemií,“ říká 75letý kapelník a patriot Petr Macek z Mostu.

Návštěvnost na dvou únorových večerech klasické hudby byla do dvou set lidí, což je méně než před lockdowny. Nyní může pomoci, že před koncerty už není třeba dokládat bezinfekčnost a čeká se na to, kdy nebudou nutné pro diváky respirátory.

Soubor měl loni několik koncertů v Mostě a Chomutově a hrál i v Teplicích a Karlových Varech. „Věrní posluchači chodí, protože chtějí slyšet živou hudbu, ne její on-line přenos, takže je to stále mravenčí práce dát program a hudebníky dohromady,“ tvrdí kapelník, kteří se zároveň snaží udržet v regionu přízeň donátorů, bez kterých se klasika neobejde. Pozici má tento žánr těžší, protože řada firem víc šetří nebo podporují jiné aktivity, třeba sport. Kapelník je ale přesvědčen, že hudba léčí a pro společnost je také velmi důležitá. „Někdy mívám pocit, že je přehlížena,“ dodává.

Kontrabasista, pořadatel koncertů klasické hudby a kapelník Petr Macek z Mostu.
Jsem rád, že v Podkrušnohoří se fandí klasické hudbě, říká kritik pragocentrismu

Lidé podle něj už delší dobu obvykle vyžadují líbivou a odlehčenou klasickou muziku, takzvaný vyšší populár, ne těžké symfonie. Orchestr toto přání zohledňuje a nabízí program, kde, jak říká kapelník, od začátku do konce jednu krásnou melodii střídá druhá. „Na takový program se lidé těší a kvůli nim koncerty děláme,“ říká.

Jarní část své 31. sezony zahájil orchestr 7. a 8. února v divadlech v Mostě a Chomutově, kde zahrál skladby Haydna, Offenbacha, Lehára a J. Strausse. Na pódiu vystoupili renomovaní sólisté, především koncertní mistr České filharmonie Václav Petr, který před čtyřmi lety zvítězil v prestižní mezinárodní soutěži Pražské jaro a patří k nejvýznamnější českým violoncellistům své generace. „Máme radost, že i mezi nás často zavítají špičkoví umělci, protože tím pomáhají zvyšovat zájem o hudebnímu dění v regionu,“ vysvětluje kapelník. Únorové koncerty byly podle něj i připomínkou svátku Valentýna, protože zazněla slavná operetní dueta o lásce. Kapelníka potěšilo, že posluchači to ocenili závěrečným aplausem vestoje.

Teď chystá na 14. a 15. března koncerty zcela jiného žánru – zazní evergreeny i swingové šlágry, které proslavily třeba Gershwina či Sinatru. Orchestr doprovodí v Mostě a Chomutově mladé sólisty hudebních divadel.

Kastelánka Jezeří Hana Krejčová ukazuje obrazovou rekonstrukci barokního zámku a jeho nejbližšího okolí v době největší slávy tohoto knížecího komplexu.
Zámek Jezeří chystá první mši a otevře divadelní sál. Je to přelom v záchraně

Dubnové koncerty, jak je jeho zvykem, Petr Macek opět udělá jinak. Chce je věnovat oblíbeným operním áriím a duetům. „Bude to romantický večer,“ upozorňuje.

A jak je to teď v ČR s koncerty podle proticovidových opatření? Účastnit se jich může 1 000 sedících diváků. Pokud lidé stojí, je jejich počet omezen na 500. Diváci musejí mít po celou dobu nasazený respirátor. Odložit ho mohou jen při občerstvení.

Petr Macek

Je nositelem Ceny hejtmana Ústeckého kraje a Ceny města Mostu za přínos v oblasti kultury. Je uměleckým vedoucím Festivalového orchestru Petra Macka, což je v regionu největší volné soukromé sdružení muzikantů zaměřené na klasickou hudbu, operní a operetní melodie. Orchestr hraje už přes třicet let a jeho členy jsou desítky hudebníků z Podkrušnohoří.

Petr Macek se narodil v Mostě 10. září 1946. Absolvoval pražskou konzervatoř mistrovské třídy u profesora Zděnka Bendy, člena České filharmonie. Studoval VŠE Praha, nejprve obor národohospodářské plánování, poté přestoupil na obchodní fakultu, kde v roce 1969 uspěl s diplomovou prací na téma výroba a prodej hudebních nástrojů. Pracovní nabídku podniku Československé hudební nástroje ale odmítl.

V mostecké knihovně si lze půjčit publikaci Jak se dělá město, která mimo ukazuje návrhy nového Mostu s využitím rekultivované krajiny.
Most za 200 let? Už teď se tvoří budoucnost

Před odchodem na vojnu vyhrál konkurz na kontrabas do symfonického orchestru Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého v Praze, což tehdy byla VIP vojenská služba. Tam odstartovala jeho profesionální kariéra. Předtím chodil na soukromé hodiny ke známému koncertnímu mistrovi a 1. kontrabasistovi symfonického orchestru Československého rozhlasu Miroslavu Novotnému.

V roce 1978 založil komorní soubor Nálady, známé těleso v regionu a v západočeských lázních. V roce 1991 vytvořil Festivalový orchestr Petra Macka, který začal hrát v rámci cyklů Mostecká hudební setkání a Chomutovské hudební večery a hostoval i v zahraničí. Vystupovali s ním umělci zvučných jmen, například Josef Suk, Václav Hudeček, Ivan Ženatý, Eva Urbanová či Gabriela Beňačková. Šanci u orchestru dostávají talentovaní mladí sólisté.