Řídit auto je snem snad každého chlapce. Přestože pořídit si řidičák na auto skupiny B mohou žadatelé až od 18 let, jedna možnost tady je. Už v patnácti letech se mohou mladí řidiči vypravit do autoškoly pro řidičák skupiny AM.

Tato řidičská skupina opravňuje jeho držitele řídit motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km za hodinu. U motocyklů nesmí objem spalovacího motoru převýšit 50 cm³, u elektrického motoru je omezení do 4 kW. U čtyřkolových vozidel je navíc příslušnost ke skupině omezena hmotností vozidla v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg.

Míříte s motorkou na STK? Pak se nevyplatí experimentovat s rozměry kol.
Příprava motocyklu na STK: jakých chyb se vyvarovat a na co si dát pozor

Do této skupiny spadají také takzvaná mikroauta. S řidičským oprávnění skupiny AM mohou nezletilí řidiči skutečně řídit také dvoustopé vozidlo za předpokladu splnění několik jasných podmínek. Takový stroj musí v nenaloženém stavu vážit maximálně 350 kilogramů, spalovací motor musí mít maximální výkon 4 kW a konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 45 km/h. A to mikroauta splňují. Mezi výrobce těchto malých autíček patří například značky Ligier nebo Microcar.

  • Jak se řídí auto pro patnáctileté, můžete vidět ve videu: 
Zdroj: Youtube

Skútry a čtyřkolky

Každý majitel řidičáku na auto skupiny B může řídit i motocykl, má to opět svá „ale“. Tato skupina řidičských oprávnění totiž umožňuje řídit i motocykly s automatickou převodovkou do 125 kubických centimetrů. A právě takový skútr doma v garáži může být pro majitele řidičáku na auto na krátké vzdálenosti po městě zajímavou alternativou. S béčkem je možné řídit také motocykly s manuální převodovkou s objemem motoru do 50 ccm.

Nejmenší Lexus všech dob je tu! Nové LBX sází na individualitu a dostupnost

A jak je to se čtyřkolkami, kterých potkáváme na našich silnicích stále více? Pokud po ní toužíte a chcete si ji pořídit, počítejte s tím, že tam je situace složitější. Mnoho lidí si myslí, že jim k řízení takové stroje stačí pouze řidičák skupiny AM.

To ale neplatí vždycky. Záleží na tom, jak je čtyřkolka homologovaná. Čtyřkolky se totiž dělí do několika kategorií, proto je dobré si předem zjistit, jaký typ řidičáku je pro konkrétní stroj potřebný. Podle toho někdy stačí řidičák skupiny AM, jindy třeba A, případně skupina B.

Kombajn SM 500 vévodí  expozici Národního zemědělského muzea v Čáslavi.
Češi mohli mít nejlepší kombajn světa. Slávu vyměnili za peníze z Německa

Na traktor s céčkem

Radost držitelům řidičského oprávnění skupiny C na nákladní automobil udělala nedávná novela zákona o pozemních komunikacích. Ta jim totiž umožnila řídit také traktor, na který bylo potřeba vlastnit oprávnění skupiny T. Všichni držitelé řidičského oprávnění skupiny C tedy mohou nově usednout i za volant tohoto stroje. Řádově se tato změna týká v České republice desítek tisíc motoristů.

K tématu řidičské průkazy doporučujeme i tyto články     

- Řidičák na motocykl: kolik stojí a jak při výběru autoškoly ušetřit - čtěte ZDE
- Řidičské průkazy: s jakou skupinou můžete řídit motorku, auto nebo náklaďák - čtěte ZDE
- Výměna řidičského průkazu: kolik stojí, jak dlouho trvá a co k ní potřebujeme - čtěte ZDE
- Řidičský průkaz na motocykl: jaký si lze udělat už v patnácti a který až později - čtěte ZDE
- Mezinárodní řidičský průkaz: kdy jej budete potřebovat a jak o něj požádat - čtěte ZDE