Vlaky z Děčína do Kadaně, z Chomutova do Karlových Varů nebo z Ústí nad Labem do Litvínova. Tam všude by měly jezdit od roku 2026 patnáct let vlaky dopravce, který uspěje v soutěži. „Tento týden jsme vyhlásili nabídkové řízení,“ uvedl náměstek hejtmana Jiří Řehák.

Nově by tak provoz vlaků s elektrickým pohonem měl být pod jednou smlouvou, doposud jej řešily dvě smlouvy. Bude potřeba vyřešit překlenovací období mezi koncem stávajících smluv a naběhnutím nové.
Oproti současným smlouvám stoupne cena. Kraj odhaduje, že za každý ujetý kilometr zaplatí 281 korun a zároveň ponese riziko tržeb. Výsledná cena tak může být i nižší, konečné náklady budou závislé na tom, jak budou lidé vlaky využívat. U jedné smlouvy nyní platí kraj 153,60 koruny a u druhé 194,04 koruny. To jsou ceny pro loňský rok, ty letošní budou stanovené teprve na základě dat České statistického úřadu.
Nepožaduje nové vlaky
Kraj přitom nepožaduje nové vlaky, jak bývá u podobných zakázek obvyklé. V Ústeckém kraji již nyní jezdí moderní jednotky RegioPanter, které jsou doplněné klasickými vlaky staršího data výroby. I ty budou ale na konci smlouvy přibližně 30 let staré. „Požadavky na stáří vozidel nejsou definovány. V případě využití vozidel, která nebudou nová, musí tato projít poměrně zásadními úpravami tak, aby jednotka působila nově,“ upřesnila mluvčí krajského úřadu Magdaléna Fraňková. Bližší specifikaci požadovaných vlaků podle jejích slov v současné době není možné zveřejnit.
Kraj se snaží dlouhodobě o to, aby po kolejích jezdily na běžných linkách moderní vlaky. Kromě panterů, které vozí cestující mezi Děčínem a Kadaní, je možné jezdit také RegioSharky, tedy nízkopodlažními motorovými jednotkami. Ty jsou v provozu například na trati mezi Děčínem a Rumburkem. O poznání starší jsou desira jezdící přes České a Saské Švýcarsko nebo jednotky RS od Stadleru. S těmi se mohou svézt cestující na Litoměřicku nebo Lounsku. I ty jsou ale nízkopodlažní a mají klimatizaci.
Dopravce na železnici kraj v posledních letech zpravidla nesoutěžil, například zakázky na turistické linky zadal napřímo vybraným dopravcům. Oproti tomu v autobusové dopravě má za sebou řadu soutěží. Naposledy loni v prosinci nastoupil nový dopravce na západě Ústeckého kraje, kde linkové autobusy převzala společnost Umbrella. O rok dříve na Teplicku začala jezdit firma ČSAD Slaný ze skupiny ICOM. Její provoz od počátku provází problémy, kraj jí udělil kvůli neplnění smluvních podmínek milionové pokuty.