Jedním z mála zařízení z padesáti informačních center v Libereckém kraji, kde se studenti seznamují s jeho provozem, ale i problémy cestovního ruchu, je Turistické informační centrum v libereckém Horním Hanychově. Před deseti lety to byli první studenti hotelové školy, kteří sem začali docházet pravidelně na dva dny v týdnu.

Také k maturitě se správná praxe hodí

Pro stálou spolupráci bez finanční odměny navázalo informační centrum kontakty se středními školami, mezi nimiž Střední škola gastronomie a služeb v Liberci nabídla studenty ke stálé praxi vždy dva dny v týdnu s podmínkou přípravy k maturitě. Později se tato spolupráce rozšířila o studenty 3. ročníku pro zdokonalení praktických znalostí. Nyní navštěvují Turistické informační centrum studenti 3. a 4. ročníku pravidelně vždy ve čtvrtek a pátek.

Studentů třetího a čtvrtého ročníku zde absolvovalo praxi již více než sto a jejich ročníkové a maturitní práce, vycházející z praxe a poskytnuté konzultace, byly v ročnících jedny z nejlepších.

Zážitky i vědomosti

„Praxe v informačním centru mi dala plno nových zajímavých zážitků a zkušeností. Jako student hotelové školy jsem se zde blíže seznámil s krajinou kolem dominanty Libereckého kraje Ještědu. Absolvoval jsem i výlety na horském kole po okolní krajině. Prakticky pokaždé jsem se setkával s turisty ze všech koutů České republiky, ale i z jiných zemí. Angličtinu, němčinu, ale i ruštinu jsem si zde mohl skvěle zdokonalit. Za dobu, co jsem docházel do centra, jsem se dozvěděl mnoho informací o Liberci i jiných místech republiky. Ať už z knížek, letáků či map, ale také z velice zajímavého vyprávění zdejších pracovníků. Jako zlatý hřeb mé praxe jsem měl možnost absolvovat celodenní výlet po německých jezerech. Tento výlet byl nezapomenutelný. Myslím si, že to byla nejlepší praxe, kterou jsem mohl dostat z cestovního ruchu. Budu na ni vzpomínat jen v tom dobrém," říká student Roman Kohl.

Práce by neměla být jednotvárná

Podporu studenti nacházejí i při vypracovávání maturitních prací, účastní se marketingových pilotních šetření, jejichž výsledkem jsou podrobné informace o službách, které poskytuje Liberec a okolí pro své návštěvníky. Tyto stratifikované pilotní průzkumy probíhají po celý rok včetně zimních měsíců, kdy přijíždí nejvíce zájemců o lyžování.

V dalších měsících studenti monitorují například návštěvnost turistů na různých místech nebo sami testují turistické stezky, služby poskytované turistům. Zajímavé je pro ně i setkání s turisty ze zahraničí, kteří sem přijíždějí z celého světa.

„Nejvíce se mi líbí, že práce není jednotvárná a je zpestřena výlety, například do galerie nebo do zoo. V průběhu praxe jsem se zúčastnila marketingového šetření turistických cílů v Lužici. Šlo o to zjistit, jak jsou na tom lidé z Liberecka se znalostí Lužice. Také jsem měla možnost pomoci Stefanii Sydow z Hoyerswerdy s její bakalářskou prací. Týkala se turistiky v Lužici," vysvětluje Lucie Košnarová.

Zájemci se hlásili až z Japonska

Veškeré praxe jsou v turistickém informačním centru bezplatné a jsou dodržovány předpisy o vedení praxe podle podmínek škol. Bezplatně tady poskytují i soukromé konzultace, jako například o podzemí Ještědských hor pro práci studentky z olomoucké univerzity. Informační centrum nabízí i možnosti prázdninové praxe. O praxi v infocentru pod Ještědem projevili zájem i studenti ze zahraničí, konkrétně z Japonska, z univerzity v Görlitz nebo školy Žitavska, Herrnhutu, Bautzenu a Kamenze.

Z českých škol „íčko" navštívila třeba Integrovaná soukromá hotelová škola v Liberci Hergesell či Vyšší odborná škola v Jablonci nad Nisou. Pro informace sem zaskočí ale i studenti liberecké Technické univerzity.

Užitečné informace

- Turistické informační centrum Horním Hanychově je situováno asi sto metrů od konečné tramvaje v libereckém Horním Hanychově, poblíž lyžařského a cyklistického areálu.

- Otevřeno bývá i o svátcích od 10.00 do 17.00 hodin, zavíracím dnem je pondělí.

- Roční návštěvnost se pohybuje kolem třiceti tisíců turistů z celého světa.

- Školáci i studenti tady dostanou prospekty ke studiu jazyků, především němčiny a angličtiny.

Zpracoval Milan Král