Před deseti lety začaly jezdit vlaky na železniční trati mezi Žatcem a Chomutovem tunelem, který je nejdelší v České republice. Zatím. Zřejmě už příští rok jej o primát připraví tunel na trati Praha – Cheb mezi Rokycany a Plzní.

Tunel na trati Žatec – Březno u Chomutova s délkou 1758 metrů byl uveden do provozu před deseti lety, 1. dubna 2007. O 11 metrů překonal dosavadní nejdelší železniční tunel v Česku – Špičácký z roku 1878, který Česku kraloval téměř 130 let.

Přeložka kvůli uhlí

Vnitřek dosud nejdelšího železničního tunelu v ČR.Tunel byl vybudován jako součást zhruba sedmikilometrové přeložky železniční trati Praha – Chomutov v úseku Březno u Chomutova – Chomutov. Trať byla přeložena kvůli uvolnění dobývací prostoru hnědouhelného povrchového dolu Severočeských dolů. Výstavbu přeložky financovala společnost Severočeské doly jako náhradu důlních škod na stávající trati.

Stavba přeložky, která začala v květnu 2000, měla být dokončena již v roce 2004. Stavbu provázely problémy s nestabilním podložím, strop budovaného tunelu se několikrát propadl, což práce zkomplikovalo. Náklady se vyšplhaly na zhruba 2,4 miliardy z původně plánovaných 1,2 miliardy korun.

Psali jsme: Nejdelší tunel v ČR mezi Žatcem a Chomutovem přijde o prvenství

V současnosti je ve výstavbě dvoutubusový železniční tunel na třetím železničním koridoru v úseku z Rokycan do Plzně pod vrchy Chlum a Homolka, který s délkou 4150 metrů zvýší rekord nejdelšího železničního tunelu v Česku na více než dvojnásobek. Vlaky by v něm měly začít jezdit na konci příštího roku.

V plánu je výstavba 4810 metrů dlouhého tunelu u Chotýčan na Českobudějovicku na čtvrtém koridoru. Uvažovalo se i o stavbě železničního tunelu v délce 24,7 km, který měl vyrůst mezi Prahou a Berounem, vláda však projekt v roce 2010 kvůli finančním úsporám zastavila.