Hlavními hybateli projektu jsou Michal Cuc z Moldavy, teplický zastupitel Adam Souček a dopravní expert Tomáš Tužín.

ZÁHADA LOKÁLEK

„Existuje tady celá řada spolků a podporovatelů konkrétních lokálek, kteří dělají záslužnou činnost, ale chybí tomu propojení. Spolek by odboural roztříštěnost a měl by třeba silnější vyjednávací pozici ve vztahu k různým institucím,“ míní Michal Cuc, který se dlouhodobě o železniční dopravu zajímá.

Spolek by měli založit 25. listopadu na Moldavě při promítání dokumentu Záhada lokálek. Cuc chce na projekci pozvat zástupce obcí a měst podél tratí, spolků, kraje či Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). 

„Přijet by měli i tvůrci dokumentu. Oslovím i představitele AŽD Praha, kteří úspěšně provozují Švestkovou dráhu,“ plánuje  Michal Cuc. Setkání na moldavském nádraží začne v 15 hodin. Přijít může i veřejnost. Vstup je zdarma.

RegioShark  tzv. žralok u nádraží Hrob.
Žralok zůstane v depu. Z Ústí na horskou trať asi nevyjede

Působnost spolku má být zatím v Ústeckém kraji. Postupem času se má rozšířit i do jiných koutů země. „Ať přijedu, kam přijedu, tak všichni chtějí fungující lokálky. A to platí i pro podnikatele. Kde je doprava, tam jsou cestující a i služby pro ně,“ dodal Cuc.

PŮJČOVNA BĚŽEK

V nabízení služeb pro turisty chce jit Cuc příkladem. Na moldavském nádraží otevře už na tuto sezonu půjčovnu běžek.

„Sportovní vybavení jsem koupil v Rakousku. Lidé si je budou moci rezervovat přes webové stránky či zavoláním na telefon. Běžky jim po domluvě a za nějakou úplatu půjčím. Nečekám, že na tom zbohatnu, ale příroda na horách je krásná a turisté ji mohou okusit třeba z běžek,“ pronesl Cuc.

Lokálky momentálně nezažívají úplně šťastné období. Kozí dráha nefunguje vůbec a na Moldavské dráze a na trati Teplice – Lovosice část cesty suplují kvůli ujetým kolejím autobusy.

„Kozí dráha má obrovský rozvojový potenciál. Chátrá úplně zbytečně. Kameny, které na ni spadly, jsou už dávno pryč. Stát vyčíslil investici na zprovoznění Koziny na 300 milionů korun. To je hodně přemrštěná částka. Tak špatný její stav zase není,“ pronesl Cuc.

Kozí dráha. Ilustrační foto.
Kozí dráha letos nevyjede, problémy má i trať na Moldavu

Pravidelná doprava na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova skončila před bezmála deseti lety. V roce 2015 skončil turistický provoz také v úseku z Děčína do Telnice. Na trať spadly pískovcové masivy. 

„Na opravu máme připravený projekt a v momentě, kdy dostaneme objednávku od kraje na osobní dopravu alespoň na dobu pěti let, můžeme opravné práce zahájit," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

To je ale v nedohlednu, hejtmanství totiž počítá na Kozí dráze prozatím pouze s výletními vlaky. „Vše ovšem záleží na rychlosti oprav tratě ze strany Správy železniční dopravní cesty," řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová. 

Moldavská železniční trať je technickou památkou a stává se stále častěji cílem návštěv turistů z Česka i Německa. „Pro horské obce má turistika spojená s provozem na této unikátní železnici zásadní hospodářský význam," dodala Kardová. Podle posledních statistik je železniční doprava u lidí stále více v oblibě.  České dráhy za devět měsíců letošního roku přepravily téměř 129 milionů cestujících. Meziročně jde o téměř dvoumilionový růst, tedy o 1,5 procenta.