Renomovaná Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, mezi jejíž poklady patří například unikátní sbírka obrazů Antonína Slavíčka či významný soubor grafických děl Františka Tichého, přišla v tomto měsíci se zahájením hned dvou výstav. Od 11. dubna do 2. června je tu k vidění jednak výstava „Rýsovaný svět / Konstruktivní tendence šedesátých let", ale také ta s názvem „Adéla Ducháčová / Květy a jiné světy". Pro návštěvníka je to jistě zajímavé spojení a dá se říci, že nyní si v roudnické galerii ve spojení s její stálou expozicí vybere úplně každý milovník umění…

Uznání přišlo dříve v zahraničí než na domácí půdě

Výstava „Rýsovaný svět / Konstruktivní tendence šedesátých let", jejímž autorem je Zbyněk Sedláček, zahajuje novou řadu z volného cyklu Styly, směry a tendence. Soustřeďuje se na jádro geometrického umění šedesátých let. V tomto výběru jsou zastoupeny klíčové osobnosti: Zdeněk Sýkora, Vladislav Mirvald, Radoslav Kratina, Hugo Demartini, Karel Malich a Jan Kubíček.

„Konstruktivní tendence jsou jevem, jenž zaujímá pozici zásadního významu ve vývoji českého výtvarného umění šedesátých let. Pojetí uměleckého díla, založené na racionálním rozvrhu geometrických útvarů, se stalo protiváhou subjektivismu a vypjaté emocionalitě informelu. Důraz na autonomii výtvarného díla prosazovaný v této umělecké linii napomáhal emancipaci umění od ideologie. Přijetí geometrického umění však provázely i výhrady estetické povahy ze strany umělců a teoretiků preferujících literární významy výtvarného umění. Proto se často paradoxně dostalo českému geometrickému umění uznání dříve v zahraničí než na domácí půdě," upozorňuje kurátor výstavy Miroslav Divina.

Barevné pastelky a neumělé rýmy

Jako kontrast k přísné konstruktivistické tvorbě vybrali galeristé medijní nebo spiritistické kresby výtvarnice Aleny Ducháčkové, která žila v letech 1882 1952. Její díla se řadí do okruhu art brut. Ten zahrnuje výtvarnou tvorbu, jež je spontánním výrazem vnitřního světa lidí, hlavně neškolených tvůrců, autodidaktů. Výstavu „Adéla Ducháčová / Květy a jiné světy" sestavila Anežka Šimková.

Spiritismus byl v první polovině 20. století v českých zemích rozšířený, a tak se výstav medijních děl konalo hodně. „Adéla Ducháčová byla známá také jako píšící medium. Úhledné písmo veršíků s neumělými rýmy a starobylými obraty v mravoučným textech často tvoří součást kreseb, ale existují i samostatné texty v dochovaných sešitech, jež vznikaly na zakázku lidí, kterým Ducháčová zpracovávala „symboly" jejich osobnosti pomocí „inspirovaných" zápisů ve stavu zvláštní koncentrace," poukazuje na charakteristický rys tvorby rodačky ze Železného Brodu ředitelka Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem Alena Potůčková.

Hlavní doménou Adély Ducháčové byla podle ní medijní kresba barevnými pastelkami na velkoformátové papíry, někdy jí však jako podklad sloužilo i hedvábí. „Jde o práce kresebně až panensky čisté, ale směle komponované, svítivě barevné, vitální a zároveň vyzařující božský klid," zve do výstavních prostor v bývalé lobkowiczké jízdárně ředitelka galerie.