Reportér Deníku v místě pobýval dvě hodiny, ani jedna z osádek aut současná covid nařízení o omezení pohybu osob neporušila. „Většina lidí jede do práce. Je mezi nimi hodně zdravotníků,“ vysvětlil policista.
V jižní výspě Ústeckého kraje stálo v sobotu odpoledne na silnicích první třídy hned několik policejních hlídek.

Ve zmíněném Lubenci policisté a vojáci kontrolovali auta přijíždějící z Karlovarska, kousek dál na jesenické křižovatce jejich kolegové vozy jedoucí ze středočeského Rakovnicka a hlídka ve Strojeticích o pár kilometrů vedle dohlížela na to, kdo přejíždí hranici okresu Louny v Ústeckém kraji.

Během dvou hodin zastavila hlídka v Lubenci desítky aut. „Byli jsme s naší fenou ve Žluticích u Karlových Varů, kde má ženicha, a teď se vracíme domů na Berounsko. Krytí naší Amany je možné jen dva dny, a to dvakrát do roka,“ vysvětlil účel cesty Antonín Dvořák. V autě jel s manželkou, jejich eurasier seděl na zadních sedadlech. „Je jich v Čechách strašně málo, máme chovnou fenu, museli jsme jet na krytí teď. Chov musíme zachovat,“ dodala Zdeňka Dvořáková. „Jste jedni z mála, kdo má psa připoutaného,“ pochválil je policista.

GW Train Regio
Část tratě mezi Žatcem a Plzní na Podbořansku opraví. Rychlíky posviští stovkou

O chvíli později voják ze žateckého 41. praporu, který byl s kolegou součástí hlídky, zastavil přijíždějící octavii. K překvapení všech ale brzdí také řidič jedoucí před ní. „Za mnou jede v autě manželka. Míříme z Karlových Varů do autoservisu v Blatně na Podbořansku. Jedno auto tam necháme, pak pojedeme spolu zpátky,“ vysvětlil řidič.

Další šofér před hlídkou vytahuje parte. Účel cesty nemusí příliš vysvětlovat. „Bohužel není den, aby někdo nejel na pohřeb,“ komentoval smutnou realitu dnešní doby druhý z vojáků v hlídce. Sobotní odpolední provoz byl v Lubenci o poznání slabší, než bývá obvyklé. Obec, vedle které se staví dálnice, leží na frekventované mezinárodní silnici E48 mezi Prahou a Německem. Běžně tudy denně projedou tisíce aut. Teď je jich tak málo, že hlídka může zkontrolovat téměř každé.

„Aut hlavně o víkendech, kdy nejezdí kamiony, jezdí málo. Drtivá většina lidí nařízení respektuje. Na začátku opatření se stávalo, že lidé neměli jak účel cesty doložit. Teď už mají téměř všichni potřebné formuláře vytištěné a vyplněné,“ popsal svou zkušenost policista. Pokut při kontrolách moc nerozdal. „V pracovním týdnu jsem dal pokuty dvěma mužům, kteří jeli spolu v autě a neměli nasazené respirátory. Nebyli ze společné domácnosti. Každému jsem dal pokutu sto korun,“ sdělil.

Policie a vojáci v Lubenci

Zdroj: Petr Kinšt

Hlídka ale nekontrolovala jen to, zda lidé dodržují současná covid opatření. Zjišťují, jestli je s autem vše v pořádku. Zda má technickou kontrolu, zaplacené zákonné pojištění nebo zda není kradené. A pokud má podezření, podrobí policista řidiče testu na alkohol nebo drogy. „Díváme se, zda jsou lidé v autě připoutaní nebo zda řidič netelefonuje,“ vysvětlil policista. Že jsou někteří nepoučitelní, dokládá příklad sousední hlídky na jesenické křižovatce. Ta při sobotní kontrole narazila na šoféra, kterému úřady zakázaly řídit.

Za prvních deset březnových dní provedli policisté na území Ústeckého kraje 83 900 kontrol zaměřených na dodržování všech vládních nařízení i mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví, tedy včetně zákazu pohybu osob mezi okresy. „V rámci těchto kontrol zjistili 2 057 přestupků, z toho 827 přestupků vyřešili pokutou, 464 přestupků bylo předáno k projednání příslušnému správnímu orgánu a v 766 případech postačila domluva,“ vypočetla policejní mluvčí Jana Slámová.

V prvních deseti dnech v březnu policisté v Ústeckém kraji od hranic okresů vrátili 1135 vozidel, jejichž řidiči nedokázali hodnověrně prokázat účel své cesty (Most 132, Chomutov 153, Teplice 163, Litoměřice 68, Louny 64, Děčín 171, Ústí nad Labem 347 a dálniční oddělení 37). Namátkové silniční kontroly probíhají v kraji na celkem 191 stanovištích, které jsou na významných dopravních tazích. Další hlídky jsou mobilní a přesouvají se na jednotlivé kontrolní body v různých časových úsecích.