Když Ústecký kraj spustil na podzim roku 2010 svůj projekt na oživení cestovního ruchu v regionu s názvem Brána do Čech, vypadalo to efektně. Nové logo, nový interaktivní webový portál a zcela nový způsob prezentace regionu, který měl český turista zažitý jako neatraktivní, spíš jako nechvalně známý nezdravým ovzduším jako odrazu průmyslové výroby a hnědouhelné těžby. Projekt se však ukázal jako smysluplný a postupně dokázal měnit nelichotivý image Ústeckého kraje, když prakticky od počátku začal sbírat na veletrzích cestovního ruchu jedno ocenění za druhým.

Dva roky je kraj na prvních místech

A jak vypadá současnost? Ústecký kraj měl podle dat Českého statistického úřadu opět úspěšný rok. Hodnoty ukazatelů dokumentující vývoj cestovního ruchu v kraji jej drží poslední dva roky na prvních místech. Jedním z významných nástrojů, který ke skvělým výsledkům Ústeckého kraje pomáhá, je právě marketingový projekt Brána do Čech.

Strávit letní sezonu v Ústeckém kraji se v posledních dvou letech rozhoduje stále více návštěvníků. Kraj, který byl v minulosti rekreačně opomíjen, se stal významným turistickým cílem. Na těchto skvělých výsledcích se podílí Brána do Čech, projekt, kterým Ústecký kraj maže svou negativní image a mediální vnímání a stává se atraktivní destinací.

Čísla Českého statistického úřadu mluví za vše. V průběhu 3. čtvrtletí 2012 Ústecký kraj navštívilo celkem 154 687 hostů, tj. o 19,1 % více než ve stejném období předchozího roku. Na tomto nárůstu mají zásluhu jak domácí hosté (meziroční navýšení o 21 %), tak zahraniční návštěvníci (navýšení o 15,4 %). I když k navýšení počtu hostů došlo ve všech krajích republiky, nejvíce hostů meziročně přibylo právě v Ústeckém kraji, dále následoval kraj Jihočeský (+17,1 %) a Plzeňský (+15,4 %). Ve struktuře hostů Ústeckého kraje převažovali domácí hosté. Ze zahraničí do kraje nejvíce přicestovali turisté z Německa, Slovenska a Nizozemí.

Čísla ještě nejsou konečná

Pozitivní vývoj cestovního ruchu byl zaznamenán už po letní sezoně loňského roku. Ve 3. čtvrtletí 2011 se v hromadných ubytovacích zařízeních Ústeckého kraje ubytovalo celkem 119 005 hostů a Ústecký kraj zaznamenal svůj první nejvyšší meziroční nárůst počtu hostů o 7,5 % oproti stejnému období roku 2010.

„Pokud porovnáme počet hostů v Ústeckém kraji za celý rok, tak v roce 2010 to bylo 293 042 hostů, v roce 2011 zde pobylo 320 020 hostů a v roce 2012 v období 1. 3. čtvrtletí náš kraj navštívilo doposud 300 657 hostů. A to není konečné číslo, před námi je ještě část roku a náš kraj má i v sychravých měsících co nabídnout," komentuje výsledky radní Ústeckého kraje pro cestovní ruch Radek Vonka a dodává: „Dovolím si tvrdit, že ke zvýšení zájmu o náš kraj významně pomohla Brána do Čech, kterou jsme turistům otevřeli před třemi lety. Projektem se snažíme změnit negativní vnímání a mediální obraz kraje a jak nám dokazují statistiky, zatím se to daří. Brána do Čech prezentuje Ústecký kraj na tuzemských i zahraničních veletrzích cestovního ruchu, vydali jsme krásný lifestylový magazín Brána. Proto nás velmi těší takto pozitivní výsledky."

S novou grafikou materiálů

S logem Brána do Čech se tedy setkáváme již dva roky. Tato nová image přinesla zcela nový produkt, kromě turistického webového portálu www.branadocech.cz také novou grafiku propagačních materiálů Ústeckého kraje.

„V letošním roce byla mediální kampaň opravdu vydatná. Lidé se mohli s logem Brány do Čech potkat na nádražních citylightech, tematické billboardy je vítaly na příjezdech do Ústeckého kraje. Prostřednictvím internetu proběhla v hlavní turistické sezoně bannerová kampaň na vybraných webech s turistickou tematikou a na hlavních českých vyhledavačích. Celoročně probíhá tisková kampaň, kdy se snažíme zvát čtenáře turisticky zaměřených magazínů k návštěvě našeho kraje. Zajímavostí je také zapojení do celosvětové hry Geocashing, kdy Brána do Čech společně s dalším projektem Praotec Čech komunikuje pomocí 20 cashek. V našem kraji pak můžete potkat autobusy s polepy Brány a do schránek bylo na začátku sezony rozneseno 200 000 letáků. Kampaň cílíme zejména také na saské turisty jak prostřednictvím poutavých článků v tisku, tak prostřednictvím billboardů a citylightů na zajímavých místech v Sasku," popsal konkrétní marketingové kroky letošního roku Radek Vonka.

Ústecký kraj se prezentuje jako Brána do Čech také prostřednictvím čtyř turistických regionů destinačních oblastí, kterými jsou České Švýcarsko, České středohoří, Krušné hory a Dolní Poohří. V těchto regionech byly založeny destinační agentury, které podporují rozvoj šetrné turistiky v jednotlivých regionech.